Dagje Canterbury

3 juli 2018 - Canterbury, Verenigd Koninkrijk

Na 22 jaar komen we terug in Canterbury. We waren eigenlijk een beetje vergeten hoe dit stadje was. Nu we er geweest zijn, snappen we dat ook.

Het is ,in het kort, een toeristisch plaatsje met leuke kleine vakwerkhuisjes, steegjes en een kathedraal uit 570 na Chr. Waar de aartsbisschop Thomas Becket in 1170 is vermoord door king Henry 3, die ook al zijn vrouw had vermoord. Het is een pelgrimsoord voor de gelovigen. De dichter Chaucer, heeft over die pelgrimtochten verhalen geschreven, die belangrijk zijn geweest voor de Engelse taal: de eerste op papier! De zgn Canterbury tales. Daarna is er niet veel meer gebeurd. Een beetje vergane glorie vonden we maar ook wel leuk om te zien.

We hadden geparkeerd op een P&R en betaalden £3,50 voor de bus ( 5 minuten) en het parkeren (de hele dag). Heel handig. We bekijken de kathedraal van de buitenkant! Hij staat in de steigers en dat kan nog wel 10 jaar duren. Een grondige renovatie binnen en buiten.  We gaan niet naar binnen. Wel gaan we naar de Canterbury Tales. Met audiotour, hoor je een aantal verhalen over de pelgrims en hun avonturen. Het gaat er ouderwets aan toe: via verschillende kamers met taferelen, worden verhalen verteld en ondersteund met plaatjes op bewegende klapborden en schuifborden. Het digitale tijdperk met mooie animaties is hier nog niet doorgedrongen. De verhalen zijn uiteraard moraliserend en lijken op de fabels  an Fontaine.

We maken een echte rivercruise met een zelf roeiende schipper die tevens gids is. Hij vertelt over de geschiedenis van de stad. Dat is wel leuk. Engelsen hebben droge humor en daar houden wij ook van. We nemen de verhalen met een korreltje zout. We varen een klein stukje het riviertje de Strout op en af. Al met al 45 minuten zij zijn we onderweg. Het tarief is £20,- met z’n 2- en maar je hoeft alleen maar (achteraf) te betalen als je het de moeite waard vond. Hoe leuk is dat? Wij hebben niks betaald......haha grapje! Natuurlijk wel☺️

Het lopen door Canterbury was leuk. Mooie uithangborden bij de pubs, mooie oude huisjes.

Terug naar P&R en via landelijke route terug naar ons huisje. Hier zitten we in ons tuintje en straks wat eten in Ashford! Hier 15 miunuten  vandaan.

Een leuke vakantie is dit!