Over de Dokkumer Ee

19 oktober 2019 - Ee, Nederland

Na een droge nacht met windvlagen vanochtend lekker uitgeslapen opgestaan. On de hoek zit de “stads”-appie waar we wat groenten inslaan voor 2 avonden. Om half 12 varen we weg. Het is overal stil. In de Prinsentuin liggen geen boten en zo blijft het ook de hele dag: weinig bootjesmensen op t water en aan de kant. We kunnen de hele dag buiten zitten want de wind is achter ons. Wel fris maar mooi om in deze tijd van het jaar te varen. De wereld is verstild.
Bovendien zie je allerlei leuke dingen onderweg. In Leeuwarden zagen we dat ze een molen opnieuw hadden opgebouwd maar dan alleen het geraamte. (Foto)  apart! Verder wordt er veel gebouwd en opgeknapt aan de Ee. Prachtig! Maar het oude bruggetje van Bartlehiem is zoals het altijd al was: van hout en klein!  Door Dokkum varen we (€5,-) bruggeld. In Leeuwarden is dat inmiddels ook afgeschaft net als bij ons in Sud West Fryslân. Opvallend dat er niemand in Dokkum met een bootje aan de kant ligt! Wij vinden het gewoon mooi vaarweer: af en toe zelfs een zonnetje erbij. Om 17 uur meten we af in een zijslootje boven Dokkum ( Engwierum). Alleen op de wereld! Morgen het Lauwersmeer op!