Tallships en Noardersinne in Harlingen

3 augustus 2018 - Zuiderburen, Nederland

Lekker geslapen in het kommetje met af en toe een beetje schommelen van een vroeg schip dat voorbij voer.

Het plan vandaag is: via ’t Wad naar Harlingen door naar Leeuwarden/Zuiderburen. Ook voor kleine vaartochten moet je je goed voorbereiden. Omdat vandaag de Tallship-races beginnen in Harlingen, belt Wolter met de Tsjerk Hiddesluizen daar om te vragen of we er wel door kunnen.  Dat kan, met misschien een kleine vertraging. Prima!

We varen op ons gemakje naar Harlingen. Als we daar aankomen zien we net een mooie 4-master de haven ingaan. Er liggen heel veel boten voor anker om de schepen te bewonderen. De kades en de pier staan vol met wel honderden mensen.  Als we de Voorhaven willen invaren worden we teruggestuurd door de politieboten. Gestremd tot 17 uur kregen we te horen.  We draaien om maar nemen voor de zekerheid contact op (via marifoon) met de havendienst. Die zien ons varen en geven toestemming om toch naar de sluis door te varen.  Dat doen we dus. De politieboot ( een andere) komt naar ons toe! Verboden in te varen. Wij vertellen dat we toestemming hebben van de Havendienst. De politieman staat met open mond! Grappig wel. Ze nemen dan zelf contact op met de havendienst: mag de Noardersinne wel door? Ja dat mag!    Dat is wel heel geinig hoor: politie laten we wat beteuterd achter. Heel bijzonder om dan onder het oog van honderden mensen op de kant door de havens van Harlingen te varen. We komen zo bij de sluis en worden direct geschut. Wat een bijzondere belevenis. (Zie video!)

We varen door het van Harinxmakanaal door naar Zuiderburen, voorbij Leeuwarden. We hebben een boodschappen-tussenstop in Franeker gedaan zodat we  lekker aan een steigertje konden liggen. Lekker zwemmen net als vanochtend. Het water heeft geen last van blauwalg.

Je maakt wat mee als je vaart!

1. Irving Raghunath:
    4 augustus 2018
    Nou, goede oefening om volgend jaar de Canal Parade in Amsterdam te doen. Wij varen mee.
  2. Annelies:
    4 augustus 2018
    Wat een spannend verhaal, boters! Machtstrijd tussen de politie en de havendienst!
    Ik zie het al helemaal voor me. Je hebt toch wel nog even vriendelijk naar die agent gezwaaid hè, toen jullie wegvoeren en hem toch niet stiekem uitgelachen?
  3. Conny:
    Haha jullie leven helemaal
    mee met onze spannende avonturen!