Van het Lauwersmeer naar de Dokkumer Ee

27 mei 2017 - Wyns, Nederland

Tussen Dokkum en Leeuwarden.

Gisterenavond liepen we een heel klein rondje maar in no time zaten je benen onder de muggen. Niet een goed plan dus. Vanochtend dus in de herkansing: we hebben langs het water gelopen  tussen de vlinders en de vogeltjes door. Geen muggen!  Na deze 'uitgebreide'  wandeling (2,5 km) is het tijd om te vertrekken.

Terug door de sluis. Zoals op de video is te zien ligt hij nu helemaal vol. We kunnen er nog net bij. Dit zijn we niet gewend hier, maar het is dan ook super lekker weer.

Veel boten gaan de richting van Dokkum uit en de bruggen onderweg sluiten tussen 12 en 13 uur. Een ligplaatsje met stevige dwarse wind wordt onze wachtplaats. De wind is verkoelend!  We liggen vlak bij een gaswinningsveld. Er komt een dikke vlam uit de pijp.

Na de wachttijd varen we lekker de Dokkumer Ee af. In Dokkum ligt het redelijk vol met plezierboten. De doorgang wordt steeds duurder: nu la €5,00 om Dokkum te passeren. Birdaard, een gehucht met 2 bruggen rekent ook aardig wat:€3,50.

Na de laatste brug in Dokkum lopen we even de Jumbo in om flessen water in te slaan. Als we in de ' Jumbo' staan is het helemaal geen Jumbo! Het is een BudgetFood. Nooit van gehoord maar geen flessen plat water wel bier en nog andere etens-en drinkwaren. Geen verse spullen ook dus geen aanrader. Ernaast zit een Lidle. Daar kopen we dan het water.

We varen verder tot het Marekriteplaatsje waar we nu liggen. Ik ga lekker zwemmen! Heerlijk koel! Morgen door Leeuwarden en dan richting Grou.

Vaaruren:4 afstand: 31 km temp. 29 graden, wind Z4

1. Irving:
    28 mei 2017
    BudgetFood en geen water! De flauwekul rukt op.