Sunseekers

15 maart 2019 - Paul Do Mar, Portugal

Laatste dagje! Dus dat moet een dag worden van natuur, was het plan. Ons huis in aan de zuidkust en daar gaat de zon dan in de loop van de ochtend dan flink schijnen. Prima weer om een wandeling te maken langs levada’s. Eerst rijden we naar een klein kustplaatsje beneden Fajã da Ovelha ( waar we logeren). Wat restaurantjes daar, wat huisjes, kerkje en oud kerntje. Alles in verkleinwoorden, want zo is het ook. Wel een groot uitzicht op de Atlantische Oceaan! Het is lekker warm zo beneden aan de kust: 28 graden. Een kiezelstrand, eigenlijk een groot basaltblokken- en rotsblokkenstrand.  We vinden een leuk restaurant Sol e Mar, waar we vanavond gaan eten.  Dan op naar de bergen: wandelen.  Naarmate we hogerop komen, trekken de donkere mistwolken de bergen binnen.  De temperatuur zakt naar 11 graden als we komen op onze startplaats. We blijven even zitten om te bedenken of we hier gaan lopen of dat we op onze laatste dag, weer naar beneden rijden om de zon op te zoeken.  Niet een moeilijke keuze dus! We rijden via een andere weg kronkelend en hele steile stukken ( 10% hellingen komen hier voor)  naar de zon. Mooi dat dat kan op Madeira! We komen aan in zonnig Jardim do Mar. Een mooi klein kustplaatsje. Niet toeristisch, wel veel kleine wandelstraatjes waarlangs allerlei huizen zijn gebouwd, zelfs met bananenplantages (wel hele kleine) in de tuinen.  Als we lunchen op een zonnig terras, met uitzicht op zee, hebben we geen spijt van ons besluit daar hoog in de mistige wolken😎.

Daarna wandelen we langs de kust en klimmen en klauteren we door wandelpaadjes in het plaatsje.  We gaan daarna naar “huis” en relaxen heerlijk in de zon op ons terrasje.

‘S avonds rijden we naar de historische kern van Paúl do Mar ( vrij vertaald= berg aan zee). Een authentiek Madeiriaans ( is dit goed?) dorpje. Daarna gaan we heerlijk Portugees eten!

Een mooie afsluiting van een hele mooie vakantie. Morgenavond om 18:30 uur vliegen we terug. Vooraf misschien toch nog naar de botanische tuinen? We proberen het! 👌🌷🌹🌼🌻🌻🌸

1. Annelies:
    16 maart 2019
    Jammer om op je laatste dag in de mist te zitten, terwijl daar beneden de zon volop schijnt! Wat worden of zijn jullie toch verstandig! En 'beneden' is er ook genoeg moois te zien en te beleven.
    Alleen foto's van de bloemen van het bloemeneiland (bloemenveiling, hi hi) heb ik nog gemist, Conny!!
    Geniet van vandaag en goede reis terug straks. Veel liefs😘😘😘