6. Terug naar het vasteland op het water

17 juli 2018 - Reitdiep, Nederland

Mooie tijden-tij hebben wij vandaag: wegvaren om 12:30 uur omdat 2 uur later het hoog water is. Dat zie je bij iedereen in de haven terug in hun  gedrag: alles gaat, tot het vaartijd wordt, op het gemakje. Een relax sfeertje dus. Je kunt niet veel doen behalve uitslapen, uitgebreid douchen, ontbijten en koffiedrinken.

Er is vanmiddag stevige wind voorspeld. Als we wegvaren hebben we een verkoelend briesje op t Wad. Het water is bijna een spiegel. Naarmate we dichter bij Lauwersoog komen, komt de voorspelde wind opzetten. Het is belangrijk bij het varen op de Waddenzee en zeker hier van en naar Schiermonnikoog, om een recente 1812 kaart Waddenzee Oost te hebben. De geulen zijn smal en daar naast is het ondiep. Het is weer zeer de moeite waard!

We wachten voor de sluis.  Ik voer een whatsapp telefoongesprek met m’n oudste broer in Australië. Hij zegt: ‘kun je me goed horen, want ik loop buiten.’. Ik vertel dat ik op de boot voor een sluis lig te wachten. Grappig hè:internetbellen met elkaar over 16500 km afstand, als je beiden buiten bent.

De schutting duurt even want de sluis moet vol van de sluismeester. Als we het Lauwersmeer op varen lijkt het of iemand de deur heeft open gezet: dikke  ZW wind.

We varen langs loeiende koeien met hun pootjes in het ‘koeie’ water. Ergens in het Reitdiep liggen we nu aan een steiger. Wolter heeft zelf de wind gemeten omdat je uit je hemd waait: dikke windkracht 5. We liggen op tijd aan de kant.

Tijd voor een biertje 0%0 en een wijnte met %

1. Annelies:
    17 juli 2018
    Brrr, je moet daar dus wel flink oppassen in die smalle geulen! De kapitein mag vast niet afgeleid worden; heel stil op de boot zeker😂
    Met het blote oog de boeien in de gaten houden of alles via een of ander radarapparaat, dieptemeters enz. ??? Biertje en wijntje dik verdiend, hoor! 👍
  2. Elisabeth:
    17 juli 2018
    Dikke windkracht 5! Dan wil je toch zeker niet op zee zijn? Fijn , dat jullie veilig aan de kant liggen!