14. Op de Turfroute

25 juli 2018 - Appelscha, Nederland

De weg langs de haven was best gehorig. Is wel een minpuntje maar we zeuren er niet over! ;) We hebben nl. wel tot 9 uur uitgeslapen dus het viel allemaal wel mee haha!

Om 11 uur moesten we door de brug.  Daarvoor gebruik gemaakt van de douches in het havenkantoor: top!

We varen door de Drentse hoofdvaart. We kennen em al.  Ook nu weer vlotte bediening.

Dan draaien we stuurboord uit de Turfroute op: de Opsterlânske kompanjonsfeart ( we zijn weer in Fryslân)  Aan het begin van deze vaart worden de oevers vernieuwd met mooie betonnen damwanden. Hierdoor liggen er dikke ( breed) pontons in het smalle vaarwater. Ze gaan netjes opzij en we piepen er tussendoor. Het past net!  Deze route is open tussen 15 mei en 15 september. Daarvoor en daarna is het blijkbaar niet mogelijk   om deze werkzaamheden te doen. De werkmannen zitten er niet mee hoor!  “Maakt ons niks uit,” zeggen ze, “het is gewoon werk en het wordt vanzelf 16 uur!”

In Appelscha worden de kleine bruggetjes door de jeugd uit Appelscha bediend. Ieder zijn eigen brug, hebben we van horen zeggen ;)!  Het verdient wel aardig, zegt een brugwachtertje.

Vanwege de droogte worden de sluizen geschut als er 4 boten zijn. De laatste sluis zijn wij alleen en die bewaren we dan voor morgen omdat we ook Oosterwolde toch niet meer halen. Bediening is tot 16:30uur.  Morgen doen we ‘sleeptouwtjes’ aan de stootwillen zodat ze er niet uitrollen bij de lage kantjes in de sluizen.

Voor nu: lekker aan de wijn onder parasol, in een verkoelend windje!