Van Dokkum naar Lauwersmeer

14 oktober 2020 - Lauwersmeer, Nederland

Aan boord slapen we altijd als een roosje🌹. Veel zuurstof opgesnoven overdag en dan omvallen😴.
Na t ontbijt maken we een wandeling over de oude stadswallen van Dokkum. De route gaat ook door het ‘nieuwere’ deel van Dokkum maar dat slaan we over. De route is dan aanmerkelijk ingekort 😏. Na de lunch gaan we verder varen. We moeten even de brugwachter oproepen ( bellen ;) ). Hij bedient 3 bruggen maar hij heeft ‘ hulp’ van z’n kleinzoontjes. Trots legt hij alles uit. De jongens mogen van pake op de knoppen drukken.
Deze vaarroute (staande mast) is altijd erg mooi/ wijds. Ondanks dat het 12 graden, zon erbij en wind NO4 tegen, is het lekker buiten.
We schutten bij Dokkumer Nieuwe Zijlen naar het Lauwersmeer. Tijdens het schutten ligt er een poes op de sluisdeur te slapen. Als het klaar is staat hij op en loopt al hinkelend naar de overkant.  Hij mist 1 achterpootje. Misschien een keer tussen de sluisdeur gezeten 😜

We gaan in een beschut kommetje liggen, uit de wind. Tijd om de boot buiten te poetsen en daarna in de zon met een boekje uitrusten. Morgen lopen we hier een tochtje en dan varen we verder richting Groningen.