Deventer, Berkel&Rodenrijs, Apeldoorn

12 juni 2022 - Deventer, Nederland

De afgelopen dagen zijn we op pad geweest.
Vrijdag was een wandeldagje langs de IJssel. Het was eigenlijk best warm dus we hebben de hele dag met onze jas in de hand cq.  rugzak gelopen. We steken de IJssel over via een spoorbrug die in 1945 was herbouwd nadat het verzet deze zelf had opgeblazen op 10 mei 1940.  Er is een wandel- en fietspad langs het spoor. Als je boven staat kun je goed zien hoeveel het water in beweging is.
Aan de andere kant lopen we richting Deventer en kom je uit bij een restaurant met prachtig zicht op Deventer.  Wij komen daar het terras op met onze wandelschoenen en casual kleding. Het is een chique ‘tent’. We lunchen daar heerlijk ( niet goedkoop 😅) en genieten van t uitzicht.  Daarna wandelen we verder langs de IJssel en zien dan ook een gezellige tentachtige etablissement aan t water. We lopen verder langs de nieuwsgierige koeien en de groepen ganzen met hun kuikens. Het is te ver om naar de volgende pont of brug te gaan dus keren we om, om boven langs de uiterwaarden door het manshoge gras en de koeienvlaaien🤭 terug te lopen.
Dan weer over een brug en door het centrum terug naar de haven. Een wandeltocht van ongeveer 10 km.
s Avonds eten we in restaurant Bass in de haven buiten op het drijvende terras.
Zaterdag vieren we verjaardagen van een grote en een kleine man. In Berkel 🎂. We huren via de ANWB een auto. Dat is echt top om te huren. Goed geregeld allemaal. En beter dan treinen. Treinen duurt uren! De auto hebben we voor het hele weekend.
Zondag nemen we t ervan: met de auto naar de AH om zware boodschappen te halen. Maar eerst gaan we binnendoor, naar Apeldoorn : paleis ‘t Loo is weer binnen te bezoeken na een grote verbouwing/renovatie. We reserveren een Wilhelminatoer en doen daarna de Stadhouder Willem I & z’n vrouw Mary-toer. Met een app op je eigen telefoon, loop je door alle vertrekken en hoor je alle verhalen over het leven van Wilhelmina en Willem&Mary. Superleuk en interessant! Een aanrader voor wie van de Nederlandse geschiedenis houdt.
We hebben mooi uitzicht vanaf het dak. Dat is de  beloning als je  puffend en hijgend de steile hoge trappen bent opgelopen! 💪🏻😋

Qua horeca is het goed geregeld op t Loo. Je hoeft niets te kort te komen! Ook niet de glutenvrije mensen😉.

Als we weer op de boot komen, is het achterdek met een biertje en een wijntje een heerlijke plek! Na t eten  gaan we verder met de nieuwe serie op Netflix: Borgen, Power and Glory. Een vervolg op de eerdere 3 Borgen-seizoenen. Echt ouderwets goed 👍

1. Irving Raghunath:
    13 juni 2022
    Borgen, de nieuwe serie is angstig goed, herkenbaar en geweldig gemaakt.
  2. Irving Raghunath:
    13 juni 2022
    Leuk om door al die mooie foto's heen te bladeren.