Naar Groningen en door de veenvaart naar Stadskanaal

10 mei 2022 - Stadskanaal, Nederland

Het is ons inmiddels bekend dat de wind een belangrijke speler is in het bepalen van onze vaarroute.  Zo ook nu weer 😅. We wilden graag naar de Waddeneilanden, beginnend bij Schiermonnikoog en dan door naar de andere eilanden. Gisteren was t prachtig, rustig weer, strakblauwe luchten en volop zon. Dus alle ingrediënten om over te steken naar Schiermonnikoog?  Maar wij kijken uiteraard vooruit. Hoe blijft t weer, wind? Nou dat is niet best. Op Winderfinder Pro ( onze betrouwbare weerapp) stond al een paar dagen onveranderd dat va dinsdag de wind gaat oplopen naar 5,6 en uitschieters 7. Dat blijft minstens tot zondag. Een heel leuk eiland maar na 3 (4) dagen is het wel klaar wat ons betreft. We doen immers een vaarvakantie en geen havenvakantie. Dus slaan we af naar Groningen om de Veenkanalen te doen in Oost- Groningen en Drenthe. Beschut varen en veel te zien op de kant.
Als je Groningen aandoet, is het leuk om ‘s avonds bij Brasserie Groen te gaan eten. Daar hebben we heel wat feestelijke etentjes gehad en dat past ons nu ook wel.
Vanochtend vertrekken we om half 11 uit Groningen. We varen via het Winschoterdiep naar Veendam. De brugbediening op t Winschoterdiep is perfect. Ze volgen je en de brug gaat draaien zodra je ervoor ligt. Er is weinig ander scheepvaartverkeer, dat helpt ook 😉

Om half 2 zijn we door de sluis in Veendam. De begeleide vaart richting Stadskanaal ( Stadsknoal op z’n Gronings), staat op t punt van vertrekken en wij kunnen mee met 2 andere boten. In 2 uur tijd en 32 (!) handbediende bruggen later, zijn we bij het kruispunt om af te slaan naar Stadskanaal. Daar worden we opgewacht door een nieuwe ploeg bruggenwachters annex sluiswachters.  We varen tot in Stadskanaal en pakken nog 1 sluisje mee. Dan is het 16:15 uur en stellen de mannen voor om op een prachtig plekje te gaan liggen. Veel verder kunnen we niet komen want om 17 uur is het klaar!
Een mooie steiger! De Duitser achter ons heeft het niet helemaal  begrepen en gaat ergens aan een kleine privé- ponton liggen. Er komt toch niks meer langs dus hij zal wel vast blijven liggen, anders zien we alles straks voorbij drijven 🙈.

Morgen om 9.00 uur worden we opgehaald door de mannen van Wedeka , die de bruggen doen. Vroeg naar bed haha😉

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade