Liever naar Diever

21 mei 2022 - Dieverbrug, Nederland

Na 2 dagen wassen  😜 in Assen is het de hoogste tijd om weer verder te trekken. Voordeel van Assen is dat je middenin de stad ligt, bij de winkels, bij een goed havengebouwtje met wasmachine en droger, bij Roosje en Rutger en bij een treinstation zodat je in 45 minuten in Zuidhorn bent om de 30ste verjaardag van Simon te vieren.
De ochtend begint met watertanks vullen om 8 uur! We gaan om 10 uur door de bruggen naar de Drentse hoofdvaart. Daar wachten we ca. 30 minuten op de brugwachters die ons komen ophalen. De rest van de bediening verloopt dan vlot. Tijdens de lunch liggen voor de deur van een banketbakker die glutenvrije gebakjes verkoopt! 😁 Je raadt t al!
Dit weekend zitten we dik in de calorieën 😅.
Na veel bruggen en sluisjes komen we om iets voor 16 uur in de passantenhaven ( achter de sluis=zuidzijde) van Dieverbrug. Daar ligt 1 andere boot.
Op de fiets naar Diever ( 2 km verderop) en daar een wijntje op t terras.
Bij de haven is een heel mooi sluiswachtershuisje waarin een exclusief restaurantje is. Dat bewaren voor morgenavond. Bij de sluis zie je een soort waterpomp die een verhaal over de geschiedenis van de hoofdvaart vertelt. Hard werken (60-80 uur per week) en weinig verdienen.
De bruggen draaien in mei niet op zondag. Dus morgen wordt het een combi van fietsen en wandelen over de het nationaal park Dwingelderveld.
Vandaag 25 km afgelegd! We kwamen wandelaars tegen die ons inhaalden 😂