Begeleide vaart naar Stadsknoal ;)

1 juli 2020 - Stadskanaal, Nederland

Ondanks dat we langs een weg lagen, was het stil. We hebben geen gebruik gemaakt van sanitaire voorzieningen van de haven. Daarvoor moest je een sleutel krijgen. Er was stroom op de steiger. Gelukkig hadden we een lang snoer :) Kosten voor de overnachting waren laag:€8,-  Het is wel zoeken om je afval te dumpen. Alleen van die kleine stadsprullenbakjes.
Het centrum van Veendam heeft een winkelbestand dat ooit prima was maar nu veel lege winkelpanden helaas.  Wel heel handig dat de AH op 100 meter afstand is.
We hebben ook nog een brocante annex kringloop bezocht in het Veenhuis. Wat een hoop oude spullen voor weinig geld: Delfs blauwe vazen,serviezen, meubilair. Als je een verzamelaar bent, kun je je hart ophalen.
Wij gaan om 13 uur met het convooi mee. Veel bruggetjes die veelal met de hand worden bediend. De sluizen idem dito. Veel mannen die per fiets vooruitgaan.  We varen met 4 boten en dat past allemaal mooi in de sluis. Qua weer was het vandaag prima. We passeren het beeld van Winkler Prins ( die van de encyclopedie). Hij heeft hier gewoond en gewerkt! Dreigende luchten waar maar 1 X een paar spetters uitvielen en dat was niet in de sluis!. Bij Bareveld slaan we linksaf, bakboord uit;) naar Stadskanaal. Een lang en kaarsrecht kanaal met lintbebouwing. Rijk en arm gescheiden door het kanaal, lijkt het zo te zien aan het kaliber huizen aan stuurboord.
We hebben een nieuwe ploeg voor de bruggen en sluizen.
Na 3 uur varen hebben we  16 km afgelegd. We stoppen aan het einde van Stadskanaal. Passanten steigers met water en stroom alleen in het midden. Wij liggen helemaal aan t eind en daar is niks meer.  Er liggen best wel wat boten maar genoeg plek! Sanitair gebruikt met een sleutel, grote afvalcontainer ook!
We maken een  rondje ‘Stadsknoal’ ( zoals ze hier zeggen) door het stadscentrum. De bekende landelijke retail zit hier. Ach, wat zal ik er verder van zeggen. Morgen gaan we door!  Leuke vaarroute: alsof je door een ansichtkaart van Noordoost Groningen vaart.