Naar de Noordscheschut met onderbrekingen

5 juli 2020 - Noordscheschut, Nederland

Nieuw Amsterdam heeft cafés en discotheken. Die laatste mogen nog niet open vanwege de Coronamaatregelen maar de cafés wel. Daar hebben we wel wat van gehoord vannacht maar niet echt storend.  Het schijnt er in Nieuw Amsterdam nog wel eens luidruchtig aan toe te kunnen gaan.  Onze ervaring is dat t allemaal wel meevalt.
Geen watertappunt op de steiger maar wel stroom, veel plaatsen op de mooie stevige, betonnen steiger. Stevig was wel nodig: het waaide heel hard (4) voor in een dorpskern. Geen liggeld. Ook vandaag in Noordscheschut: ligplaatsen voor en na de sluis. Voor de sluis water en stroom. Na de sluis ( aan de Hoogeveense kant) niet. Wel mooie ligplaatsen voor ca. 5-6 boten.
Voordat we hier aankwamen hebben 23 km gevaren. Om 11:15 uur vertrokken en we waren om half 5 ‘binnen’. Veel bruggen die vlot bediend werden door vriendelijke brugwachters. Weinig aanlegplaatsen. Dus je moet rekening houden met de lunchpauze (12-13 uur) dat je ergens kunt aanleggen. Het is een rechte vaart langs mooie boerderijen die verbouwd zijn. Als we vlak voor de Noordscheschut zijn, sluis voor Hoogeveen, is er een brug kapot. Geen aanlegplaatsen 😩. Er ligt een boot met pinnen ( dikke haringen) vast  maar die hebben we niet omdat die de boot niet kunnen houden. Dan maar vast aan een dukdalf en een lange lijn over een rijpad aan een lantaarnpaal. Het waaide nogal namelijk. Er staat wel een bord: ‘rijpad vrijhouden’ maar ja, je moet wat! Gelukkig is er een monteur bezig.  Het duurt al met al  wel ruim een uur voordat de brug open kan. Hij is niet gerepareerd maar wij mochten er even doorheen. Anders hadden we moeten overnachten aan de dukdalf voor de brug. Hebben we trouwens wel ervaring mee : in België en ooit in Veendam. Les: eten en drinken aan boord en dan is er geen stress.
Nu konden we dus door. Wel bizar is het dan dat je vlak voor de opening wordt ingehaald door een bootje die graag voor je wilt varen. Blijkbaar omdat hij bang is dat ie geen ligplaats kan vinden, wat nooit het geval is.  Ze liggen nu 1 meter voor ons aan de overkant waar nog plek zat is.
Morgen is t weer wat beter.  Vandaag harde wind tegen op de kop, blijft nog wel even.  Zon doet haar best. T bevalt ons wel. Of op z’n Groningen: “ t kon minder” ;)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl