Varen door de oude Veenvaart

4 juli 2020 - Nieuw-Amsterdam, Nederland

De dag begon droog! Het ontbijt zat er maar net in of de trossen gaan alweer los.  Het is half 10 . Direct 2 kleine sluisjes na elkaar. Er passen maar net 2 boten in.  De Drentenaren zijn heel vriendelijk. Gezellig kletsen en heel behulpzaam!  We varen vlot door. Het blijft een leuke route! Je moet echter geen haast hebben maar dat geldt altijd met een boot. We varen vandaag slechts 26 km en daar doen we 5,5 uur over 🙈.De ondiepe vaart en vele bruggen en 6 sluisjes zorgen voor een kalm vaartje.
 Dan komen we door het Veenmuseum waar we jaren geleden zijn met de kleine meiden zijn geweest. Toen vanuit Ter Apel met de fiets. Meiden achterop dat dan weer wel! Best een eind fietsen 🤣. Maar dat was toen!! Nu dus met de boot. Je kunt tegenwoordig (sinds 2013)  door het Veenpark varen en ook afmeren.  Het is heel miezerig weer dus we varen door. Wel leuk om die oude hutten / huisjes en het materieel  voor het turfsteken te zien. Een mooie omgeving om te wandelen en te fietsen. Bewaren we voor een zonnige dag:) Bij het in ere herstellen van het Ter Apelkanaal zijn er mooie sluizen en bruggen bijgekomen. In Klazienaveen is een passantenhaven maar dat is vooral 1 steiger voor ca. 10 boten. Vol! We varen door naar Nieuw- Amsterdam. Mooie aanlegplaatsen met water en stroom op de kant. Winkels aan de overkant. Dus prefect om de voorraad aan te vullen. We gaan hier vannacht blijven. We hebben genoten van de Veenvaart! Je moet t een keer gevaren hebben: varen door een ansichtkaart.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl