Naar Emmer-Compascuum

3 juli 2020 - Emmer-Compascuum, Nederland

Om 8:50 (!) voeren we weg! Stoer van ons, vinden we zelf ;). Samen met 3 andere bootjes die ons de hele dag vergezellen.
Het traject is naar en in de Veenvaart. We hebben de hele dag verschillende ploegen met convooi  begeleiders. Het verval in de sluizen is gemiddeld 1-1,5 meter. Met z’n 4- en passen makkelijk in de kom. Het zijn kaarsrechte vaarten die dwars door de plaatsjes gaan. Aan beide kanten van het kanaal, voornamelijk vrijstaande huizen. Kapitale boerderijen en arbeidershuisjes mooi of niet mooi gerestaureerd, nieuwbouw! Je hebt met het tempo van 3 km gemiddeld per uur alle tijd om ze te bekijken   Veel eikenbomen op de oevers waarvan velen met een lint eromheen: eikenprocessierupsen!
In Musselkanaal liggen wat (vervallen) woonarken. Het kanaal is smal dus er is wat zuiging. We varen bijna met de versnelling ‘in z’n vrij’ maar krijgen een scheldkanonade van een bewoner. Later komt diezelfde man naar de sluis waar we allemaal inliggen. Op z’n gele, stoffen klompen, petje naar achter en buik naar voren :) Hij maakt foto’s van alle boten en begint opnieuw te dreigen. Hij belt de politie en wil ons alle 4 laten stilleggen. Even dacht ik nog dat hij iemand van de begeleide vaart was;) Ik zei nog: “Welkom in Ter Apel “ oeps 😬. Gelukkig hoorde hij er  niet bij. Hij doet dit ieder dag. Politie was er klaar mee en heeft hem een verbod opgelegd om bij de sluis te komen! Tismewaaaat ;)

De rest van de dag tuffen we relaxt door en we liggen nu in Emmer-Compascuum! Een dorp van niks met vrijstaande huizen en een kern van 2 straten.  Wel genoeg ligplaatsen met wat stroompalen tegen €1,- per  ... watt. Vandaag 7,5 onderweg en 20 km opgeschoten, haha!! Wij komen er wel, ook al zijn w er nog niet  🎶

1. Renée:
    5 juli 2020
    Wat een gekken daar!!!! (Zei het toch 🤪)