Stop 🛑 Donkerbroek

12 juni 2021 - Donkerbroek, Nederland

Na de AH gaan we mee met convooi ( 1 boot voor ons) door de rest van de bruggen van Gorredijk en daarna door de Opsterlandse Compagnonsvaart.  Er waait stevig windje: NW4 en dat is dwars op de boot. Bij sommige sluizen moeten we even wachten omdat de sluiswachter meerdere sluizen bedienen, dan leggen we aan een boom aan omdat er weinig wachtplaatsen zijn. Er is nauwelijks bootverkeer onderweg. We hadden vandaag maar  4 tegenliggers! Zoals bekend worden de zelfbedieningsbruggetjes vaak geopend door kinderen. Zij vangen met een klompje wat muntgeld op. Laten we daar nu niet aan gedacht hebben! We hebben sinds maart 2020 nooit meer contantgeld ( coronoproofvaren😉) Oeps, wat nu? Gelukkig hebben we nog snoepzakjes in de rugzak, overgebleven van een dagje weg met de kleine jongens! Dat bleek een prima alternatief! “Wauw, lekker een snoepje!!”, riepen ze. Gelukkig maar 😅

Na 4 uur varen hebben we maar liefst 16 km afgelegd. Jaja, lopen gaat sneller. Toch blijft dit een leuke route: kabbelend door een ansichtkaart!  De bruggen draaien tot 16:30u en in deze maand op zondag niet. Dus wij blijven in Donkerbroek tot maandag. Morgen wordt een fiets-of loopdag. De passantenhaven heeft  stroom en een hokje met sanitair. Wat je betaalt voor de ligplaats is aan jou! Vriendelijk hoor. De havenmeester is een vrolijke vrouw die ons een vlaggetje van Donkerbroek probeert te verkopen. Gelukkig hadden we nog  een Turfroutevlaggetje. Gered!
Een wandelingetje door Donkerbroek is kort. Bezienswaardigheden zijn:

1. de klokkestoel uit 1500 maar die is inmiddels 5 x vervangen.  Deze staat sinds 1974. Ook al een tijdje.
2.  Opgegraven Kei van 9000 kg. sinds de ijstijd uit Zweden hier terechtgekomen. Huh
 hoezo Zweden? Stond er een vlaggetje 🇾đŸ‡Șop ? Wel een leuk verhaal voor het dorp.