Met de wind meevaren

13 mei 2019 - Urk, Nederland

Vannacht hebben we in de buurt van Terherne geslapen, aan een Marrekriteplaatsje. Met een koude noordenwind en een zonnetje voeren we van Heeg naar Terherne. Ons plan voor de komende dagen was naar Lauwersmeer maar dat hebben we gisterenavond gewijzigd. Na een blik op de weerapp’s leek het ons een aangenamer plan om een zuidelijke koers te nemen i.p.v. een noordelijke. De temperaturen zijn dan iets hoger en de wind heb je dan mee.

Dus vandaag via Langweer, Tjeukemeer en door de Margrietsluis bij Lemmer varen we heerlijk, met de wind achter, het IJsselmeer op. Heerlijk rustig overal : 1 vrachtboot in de sluis. Als je bij Lemmer de het IJsselmeer opvaart, dan vaar je de groene energie binnen: de hele oostelijke kust wordt geflankeerd door grote windturbines: 3 rijen dik tot aan Urk. Aan de peilschaal af te lezen, staan ze 30 meter onder het wateroppervlak en dan nog heel hoog daarboven. Indrukwekkend!

We hebben veel golfslag met deze noordelijke wind. Alles moet vastgezet worden in de boot.  We komen om half 6 aan in Urk. Een mooie tocht. Daar gaat Wolter met de havenmeester in z’n golfkarretje naar de pinautomaat om direct het liggeld af te kunnen rekenen. Nu zitten we lekker beschut in de zon. Morgenochtend even de toerist op (!) Urk uithangen en dan de IJssel op.

1. Annelies:
    13 mei 2019
    Hele fijne vaardagen weer gewenst, lieve lui!
    Dikke kus van het bergvolk aan het watervolk😘
  2. Annelies:
    14 mei 2019
    Zeg Conny, ik zag op de video die boot van jullie aardig op en neer en heen en weer deinen!!!
    Niet zeeziek geweest???
  3. Conny:
    14 mei 2019
    Nee gelukkig niet! Wel spierpijn in m’n armen om niet met m’n stoeltje om te slaan🤪
  4. Annelies:
    15 mei 2019
    Ha ha, dat varen is helemaal niet goed voor je! 😜