Fietsen en wandelen en weer varen

23 mei 2022 - Meppel, Nederland

Zondag is rustdag in de Drentse hoofdvaart. Dat respecteren we uiteraard of liever gezegd: we leggen ons erbij neer😜

Er hing een spandoek bij de haven waar wij lagen ( zuidkant sluis) waarop stond dat er Markt en braderie is as. zondag. Dat klopt! Om 10 uur waren er allerlei kraampjes opgebouwd bij de kolk aan de noordzijde van de sluis. Direct op de kademuur. Kun je je voorstellen hoe dat is als je ‘s ochtends je gordijnen van je bootraampje openschuift: “er staat een kraam voor je raam!” Haha, dat klinkt als een gezellige carnavalskraker!🎶🎶 Sommige boten gingen aan de overkant liggen. Wij slenterden langs de kraampjes.

In de middag fietsen we naar het startpunt van een mooie wandeltocht. Dat is in Dwingeloo (2,5 km verderop). Het is inderdaad een mooie tocht, afwisselend bospaadjes, kleine weggetjes , langs heidevelden. Ca 10 km. Mooi nationaal park dat Dwingelderveld. Een aanrader. Na afloop een verdiend terrasje en terug op de fiets. ‘ s Avonds eten we in het oude Sluiswachtershuisje. Heerlijke exclusieve gerechten. Verwennerij! ☺️
Maandag is dan weer vaardag. Om 10:15 uur varen we weg. Samen met een andere boot uit Tytstjerk! Fryslân boppe 🥳

Ook vandaag weer vlotte bediening van de sluizen en de bruggen. We passen met 2 boten van 11 meter in de sluis. Er kan we een sloepje bij maar die zijn er niet ;).
Het is heerlijk weer: zon met een klein beetje wind en zo’n 20 graden. We varen tot Meppel. Daar zijn we weer op lager niveau aanbeland van 6,50 boven NAP naar 0-0,5 meter boven NAP. De eerste sluizen hadden een verval van 2,5 mtr en dat liep terug naar een verval van 1 mtr 10. Niet heel druk hier, sowieso nergens. Daar houden wij van ☺️
Vandaag hebben we 21 km gevaren tussen 10 en 16 uur 😅

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade