Naar de Randmeren

25 mei 2022 - Drontermeer, Nederland

Een nachtje extra in Meppel blijven is geen straf. Het regende in de ochtend en t waaide stevig: dat zijn geen ingrediënten voor een lekker vaartochtje, vinden wij. Dus een rustig dagje voor bootpoetsen en ‘werken’ aan een bruiloftproject 🤫 en breien aan een babyproject 😉, lezen en lummelen .

In de middag schijnt de zon en kunnen we aan de wandel. Niet te lang : tot de ijsboer en weer terug 😂

De haven van Meppel is prima: heerlijk rustig ‘s nachts en prima voorzieningen vlak bij het centrum. Als  je door het sluisje gaat, lig je in de binnenhaven  maar dat hoeft van ons niet.

Vanochtend is het goed weer om te vertrekken  ondanks de harde zuidwestelijke wind ( op een bepaald moment 6 Bft, gemeten en rekening gehouden met onze vaarsnelheid)

We varen via het Ganzendiep (IJsselmuiden) naar de IJssel bij Kampen. Via de vrij nieuwe vaarroute over het Reevediep snijden we dan een stuk af naar de Randmeren. Doorvaarthoogte van 4 meter ( vaste bruggen) door een mooi natuurgebied.
Uitkomend op het Drontermeer. Daar is een nieuwe sluis ( we hadden er al een gehad bij het begin van het Reevediep). een verval van slechts 0,20mtr.
Om 16:15 meren we af aan een kantje! Lekker rustig tussen de vogeltjes.

We vroegen ons af welk provincie vlaggetje in de mast moest! Het is precies tussen 3 provincies in: Overijssel, Flevoland en Gelderland! Dus Overijssel hangt er nog in!
25 km gevaren! We zijn late vertrekkers 🫢