Van Friesland naar Urk

19 augustus 2020 - Urk, Nederland

Wakker worden met een heerlijk zonnetje!! De wind is ZO 3-4. Perfect weer om te varen. We verlaten de Kromme Knilles ( uitleg van de legende,  heb ik in het blog van gisteren nog toegevoegd!)!

We varen ‘recht zo die gaat’ het Margrietkanaal af naar Lemmer.
Daar doen we toch nog zo’n 2,5 uur over. We zien dat de zeilboten die wachten, allemaal hun mast strijken. Het blijkt dat de brug ‘een technisch mankement’ heeft, zo horen wij op de marifoon. De brug is 7,35 meter hoog. Voor ons dus geen enkel probleem. Als we kunnen schutten varen we met z’n allen in achter de beroepsvaart aan, die heel goed rekening houdt met de recreatievaart door hun schroef snel uit te doen.
Daarna varen we het IJsselmeer op. Ruimte! We varen redelijk beschut en tussen de rijen van windmolens door. Als je bij Urk langs vaart moet je een flinke omweg naar de haven maken. Daar doe je wel een uur over maar je wilt niet graag op de keien terecht komen. Goed de kardinale tonnen volgen.
In Urk is het druk. We gaan langszij. Het havengeld is all in. Bovendien is er een nieuw sanitairgebouw met mooie douches. Dat kunnen we wel even uitproberen!