Over bekende wateren naar het zuiden Friesland

18 augustus 2020 - Akkrum, Nederland

Het is zonnig weer als we wakker worden. Geen regen vannacht, wel irritante muggen ondanks de horren die we hebben.
We ontbijten en gaan. Vandaag door Leeuwarden en kijken hoe ver we komen. Leeuwarden is gezellig druk maar genoeg ligplaatsen, zowel in de Prinsentuin als bij theater De Harmonie. Je kunt tegenwoordig als passant water tanken zonder speciale card of sepkey. Water en stroom is dit jaar in het liggeld inbegrepen. Wij blijven echter niet liggen maar kunnen dus we tanken: 40 liter per druk op de knop. Mooie service van de gemeente. We komen dit jaar nog wel een keer overnachten hoor!
Via Wargea en Grou varen we met zon en ZW4 op de boeg, naar het kleine riviertje Kromme Knilles. Daar zijn een paar mooie Marrekrite plaatsen. Om 19 uur kijken naar de persconferentie van onze MP over Corona.  We zitten nog steeds goed op de boot! We kunnen ons prima houden aan de voorschriften van RIVM.
Morgen weer verderop.

Als extra toevoeging waar komt de naam Kromme Knilles vandaan?

Het verhaal verwijst naar de legende over het ontstaan van Akkrum. De twee reuzen Manke Meine en Kromme Knilles zouden omstreeks 1400 een sloot hebben gegraven, die de verschillende nederzettingen met elkaar moest verbinden. Tijdens de werkzaamheden ontdekte Knilles een enorme bocht in de vaart, ter hoogte van het huidige Akkrum, en riep tegen Meine: “Ach Krom!” De boeren in de nederzetting hoorden dit en vonden dit een mooie naam voor hun dorp.

1. Annelies:
    20 augustus 2020