Fietsen 🚴‍♀️ langs de Friese States

17 augustus 2020 - Dokkumer Ee, Nederland

Als je van zout naar zoet water gaat, heb je altijd de klus: boot schoonspoelen. Daar hebben de weergoden ons gisterenavond heel prima mee geholpen. Er is wel wat overdreven veel water 💦 gebruikt, door die weergoden maar  de boot is heel goed ontdaan van z’n zoute sporen. Wat lichtwerk en knallen kregen we gratis bij deze spoelbeurt. Gelukkig waren we op tijd om een extra lijntje bij te zetten want de wind speelde ook behoorlijk op!
De dag begint met een drukkende temperatuur onder grijze bewolking. Een mooie dag om hier eens wat rond te fietsen.
We maken een tochtje langs verschillende Friese States. ( niet op z’n Amerikaans uitspreken 😉). We komen door prachtige oude dorpjes zoals Gytsjerk, Oentsjerk, Aldtsjerk. We stoppen bij het mooie Stania State. Dat wordt gepacht door een uitbater. De pachtster vertelde ons van alles over het wel en wee van de State nu in Corona tijd. Geen bruiloften, minder trainingen maar wel afhaal van diners en nu dan weer open voor diner in de brasserie en B&B.  Die laatste 2  klinken wel als iets om een keer te doen.  Natuurlijk kwam het ook op varen en vaargebieden.  Zij varen ook (zeilen) en dan kom je al snel tot een uitwisseling van mooie vaargebieden. We gaan ons verdiepen in haar tips over de Duitse Waddeneilanden.
We fietsen verder door een mooie omgeving met heel oude authentieke dorpjes. Zo passeren we De Klinze state waar je een sleepexperience kunt boeken. Je loopt een bed/matras en voor de definitieve koop slaap je een nachtje op jouw keuze in deze mooie State. We konden niet bij de experience komen😴. Dan fietsen we maar verder. Terug bij de boot hebben we weer zo’n 17 km gefietst met onze fietsjes. Leuk om verder te kijken dan het water!

1. Annelies:
    17 augustus 2020
    Mooi en voor ons een onbekend stukje Friesland, hoor!👍😘🙋🙋‍♂️