Terug naar t vaste land

16 augustus 2020 - Dokkumer Ee, Nederland

Mijn ‘kwakende eenden 🦆 alarm’ gaat om 7 uur af. Vlug eruit en ontbijten en om 8:15 uur varen we de haven uit. De zon doet haar best om er door te prikken en dat levert een paar mooie plaatjes op.
We varen keurig van boei tot boei het kronkelende geultje uit. Tot we in de geul komen waar ook de veerboot vaart. Die zien we nog niet.  Het is niet koud, heel weinig wind ZO2. Een uur later zijn we al in Lauwersoog. Daar gaan we met wat zeilboten door de sluis naar het Lauwersmeer. Bij het uitvaren drijft een zeilboot met bijbootje naar achteren en komt onder het anker van de motorboot te zitten. Als je het expres wilt doen, zou het vast niet lukken! Motorbootbaas boos en wil dat er gecontroleerd wordt op schade. Iedereen kon zien dat er niks ernstigs gebeurd was.  Maar zeilboot werkte mee. Wij varen zonder problemen naar Dokkumer Nieuwe Zijlen. Daar in de sluis hebben we een praatje met zeilers die overwegen over te stappen naar motorbootvaren. Grappig dat de argumenten herkenbaar zijn: o.a. comfort, ruimte, ander vaarwater ( klein en groot)!
We varen door naar Dokkum  de zon heeft ons gevonden! De temperatuur stijgt weer naar de 28 graden, wind mee dus best warm!  Na de lunchpauze van de brugwachters varen we Dokkum door à raison van €5,-   We leggen na de laatste brug aan omdat we dan op 5 minuten loopafstand van de Lidl zijn  inkopen voor de komende 3 dagen  en weer verder de Dokkumer Ee af. Het aantal ligplaatsen in Dokkum is trouwens behoorlijk uitgebreid: plek zat!
Bijzonder wel is het bruggeldbeleid op de Dokkumer Ee: bij Birdaard moet je betalen (€3,50) en verder nergens.  Met munten! Lekker up to date zeg maar: Corona - technisch gezien! Arme brugwachter: handen wassen 🧼 de hele dag tussen de bedieningen door.
We vinden een ligplaats in de Dokkumer Ee waar ruim 3 boten kunnen liggen, dwz als 1 boot niet zo ongelukkig in het midden gaat liggen. Het hangt erom of we er tussen passen  dus vragen we of die boot een paaltje naar achter kan schuiven.  Onder het mom: Geef elkaar de ruimte!  Helaas meneer zegt: doe ik niet! Waarom niet? Heb ik geen zin in! Hoe onfatsoenlijk kun je zijn! Nou dan leggen we em er precies tussen!! Voor en achter hebben we minder dan 50 cm over. 😂   Ik kan nog net het zwemtrapje af voor een duik.  T liefst doe ik  bommetje pal bij onze achter buren haha! We liggen verder prima!  Je hebt overal horken: op de weg, op het water en zelfs op de recreatieve Marrekrite  maar we laten ons niet opjutten (adem in, adem uit....)

Morgen gaan we richting Lemmer!

1. Renée:
    16 augustus 2020