Van Wartena naar de Tjonger

19 september 2018 - Delfstrahuizen, Nederland

Wind en zon

Alle wind was vanochtend weg. De lucht was dreigend maar tegen de tijd dat we wegvoeren was de wind er weer en de blauwe lucht ook😎. Door Wartena varen is leuk omdat het zo’n typisch Fries dorpje is met veel oude scheepswerfjes aan de kant. Mooie optrekjes aan de andere kant. Bij de brug ( ook hier geen bruggeld meer) schijnt een heel goed visrestaurant te zijn: ‘de kok en de walvis’. Ik heb daar een keer iets over gelezen. Nu was het nog te vroeg ( 11 uur) voor vis!

Door de Alde Feanen waar alles blijft zoals het altijd al was.  We laten Eernewoude links liggen. De campingplaatsen  van t Wiid, aan t water zijn goed bezet.

Ons plan is om bij de Veenhoop door de Polder Hoofdvaart te varen: 7 km lang en 2,70 doorvaarthoogte met zelfbedieningsluisjes en bruggetjes.  Als we ervoor liggen, lezen we dat deze is gesloten. Dit kanaal hoort bij de Turfroute en die is open van medio mei tot medio september. Jammer maar helaas.

Dan door naar Akkrum, ook daar zijn de bruggen gratis en zonder sluitingstijden. Toch komt, door de harde wind (5-6 met uitschieters naar 7)  een grote huurboot dwars in de vaart te liggen nadat hij eerst in t riet lag. We kunnen er langs en voordat die arme boot is omgedraaid, zien we dat de brug alweer voor hem gesloten is. Het is ook lastig hoor om te manoeuvreren met deze keiharde wind. Ik ben blij met m’n schipper😍

We willen niet de hele dag tegen de  wind invaren dus gaan we door (eigenlijk is het langs) Heerenveen. Dat scheelt inderdaad. Als we echter de Tjonger opvaren,  worden m’n lenzen bij wijze van spreken m’n ogen uitgeblazen.  We vinden een plekje aan de kant met de wind op de kop (6).

Wolter poetst de boot en ik lees een boekje aan de kant uit de wind in de zon!  Morgen schijnt de voorlopig laatste zomerse dag te worden. Dat betekent dat we daarna even een vaarpauze inlassen. Maar nu eerst nog lekker een dagje genieten van de wind, water en zon!

1. Elisabeth:
    19 september 2018
    Die muziekherrie doet toch pijn aan je oren in de rust van de Friese wateren?
    It wiid... leuk, daar had ik ooit een zeillesweek...Verwaaide tijden ( windkracht 6...😉)
  2. Herman Groen:
    20 september 2018
    Dank voor jullie verslagen. Op de dag dat jullie thuiskomen, vertrekken wij naar België (per trein).
    Tot ziens/horens.