Een weekje Madeira

10 maart 2019 - Faja Da Ovelha, Portugal

Nadat we advies hadden ingewonnen bij de verschillende ervaringsdeskundigen met dit soort zonvakanties, hebben we gekozen om naar Madeira te vliegen. Gisteren met ‘lijnbus’ Transavia op een mooie tijd vertrokken. Weliswaar hadden we een uur vertraging omdat het vliegtuig niet weg kon vanwege de wind.  Niet de wind in NL maar de wind op Funchal. Dus al met al 5 uur op een niet zo’n ruime zitplaats gezeten. We waren blij dat we eruit mochten, maar ook blij dat we heelhuids aangekomen waren. Op de luchthaven hebben we de auto opgehaald. Ze proberen je van alles aan te verkopen als je je gereserveerde auto wilt ophalen: een duurdere, krachtige auto, een afkoopverzekering van €1300,-. We hebben ons gehouden aan wat we hadden besteld. Toen was het inmiddels donker (19:30) Op Madeira is het een uur vroeger dan in NL. De auto hebben we opgezocht op t parkeerterrein: een Renault Clio met 5000 km op de teller.

We hebben een navigatiesysteem in de Clio maar gebruiken ook de navigatie app van Waze. We rijden we langs de hoge kliffen. De nieuwe snelweg gaat door heel veel tunnels. We hadden nog niks gegeten en onderweg konden we bij een tankstation wat te eten kopen. Eigenlijk moet je zelf wat bij je hebben want onderweg kom je niet veel tegen. Onderweg hadden we een verkeerde afslag genomen. Opeens stonden er roadblocks onverlicht op de donkere weg. Wolters’ reactie vermogen heeft de test doorstaan! 😅 Om 23 uur plaatselijke tijd, 00:00 uur NL tijd waren we in onze airbnb. Een lange dag maar een mooi huisje!

Vanochtend werden we wakker en konden we pas zien wat ons uitzicht was: Atlantische oceaan! Prachtig. Strakblauwe lucht en stralende zon, temp.:20 graden.

Er is vanochtend een toiletprobleem: er is water maar doortrekken is niet mogelijk.  De eigenaar ( buurman) is een aardige Engels sprekende Duitser, komt even langs, repareert de boel maar later vandaag blijkt niet voorgoed. Dus met wat trucjes trekken we nu door. Morgen komt de loodgieter hoop ik! Manâna!! ( is Spaans, weet ik wel😜)

Vandaag hebben we een beetje rondgereden, wat inkopen gedaan bij een supermarkt. Wel een beetje uitzoeken maar gevonden. Lunchen deden we in ons huisje op t terras. Daar wilden we van genieten.  Prijzen zijn ongeveer hetzelfde. De Google Translate app is heel handig in de winkels! Met spraak: ideaal!   Met Engels komen we ook een eind.

‘S middags naar een mooi uitkijkpunt en in Calheta gekeken. Daar zwommen de mensen in de zee. Het is even schakelen hoor, vanuit t winderige kikkerlandje maar t went heel makkelijk.

Terug hebben we lekker geborreld en een boekje gelezen. Morgen gaan we een o.a. een levada ( oude waterlopen) lopen. Schijnt erg mooi te zijn.

We hebben nu al heel erg genoten! En de week moet nog beginnen!!!!