Over t ARkanaal naar Wijk b. Duurstede

1 juni 2022 - Wijk bij Duurstede, Nederland

De wekker gezet op 8 uur, bedoeling was 8:30 uur maar verkeerd doorgescrolled 😱😂. Lekker bijtijds!

Het is druk op t IJ zoals altijd maar we komen safe aan de overkant en varen heerlijk met de wind “in de poeperd” op het Amsterdam -Rijnkanaal. Even een paar weetjes:

• gebouwd tussen 1932-1952
  • 1 van de drukste kanalen van de wereld 🌎 (oeps😅)
  • eerst 70 meter breed maar in 1965 verbreed naar 130 meter breed (niet overal)
  • ontworpen door Anton Mussert, beter bekend als de NSB-er☹️
  • Loopt van Amsterdam tot de Waal bij Tiel
  • 72 km lang

Het vaart lekker door. Het is op zich wel rustig vaarwater, af en toe wat naklotsende golven van bijvoorbeeld lange, lange hele lange riviercruiseschepen uit Zwitserland. Wij varen met ons eigen cruiseschip🤪 lekker door. Langs Breukelen, Utrecht met het zicht op de ingepakte Dom, langs de kruising waar je kunt afslaan naar Vreeswijk. Het wordt ook gewoon als Vreeswijk aangegeven. De schippers hebben t op de marifoon ook over Vreeswijk. Niet over Nieuwegein dus! Vreeswijk blijft t schippersdorp met het schippersinternaat.
We schutten door de Irenesluis. Één van het grote soort. We liggen achterin en voorin ligt een vrachtschip met de schroef in z’n werk wat veel deining geeft als je er vlak achter zou liggen. Nu niet en na 3 meter ophogen zijn we bijna in Wijk bij Duurstede.  Op het kruispunt van de Lek en het ARkanaal zien we dat een vrachtschip voorrang neemt op een containerschip die volop in de remmen moet. Het gaat goed. 😅

We meren af bij de Wsv Rijn & Lek. Daar is een mooie ligplaats, goed sanitair en wasserette ( ja ja moet ook weer 😏)

We zijn rozig van de zon en de wind. Een lekkere tocht vandaag. We hebben de Randstad weer verlaten 👏🤭. Mooi hier op de rivier!
Vandaag 65 km gevaren 💪🏻, zonder moe te worden en 2 cm gebreid  aan een babydingetje 😜

1. Renée:
    1 juni 2022
    Jippie weer 2 cm er bij!
  2. Conny:
    1 juni 2022
    Weet je wel hoeveel uren dat zijn haha 😂