Meivakantie vaartocht

29 april 2019 - Terkaple, Nederland

Een Optimist is een mooie naam voor een zeilbootje waar je meestal mee start als beginnend zeiler. Optimisme is een mooie drive om je doelen na te streven. Ons doel van deze vaartocht was een rondje Noord Nederland. Ons optimisme was gevoed door het heerlijke paasweekend en de zonnetjes op de weerapp’s.  Ondanks dat de weersvoorspellingen een minder optimistisch beeld lieten zien, lieten wij ons niet van ons plan af brengen. Het is altijd wel even een ‘gedoetje’ om in te pakken voor een dikke week varen maar als je dan de trossen losgooit, is het direct heerlijk.

We varen door Sneek maar daar leggen we in de binnenstad al aan om op te warmen met soep en broodjes! Lekker varen maar oei, oei: best wel frisjes!  Na Sneek hebben we een tussenstop bij Rimare, leverancier van plotters en ander electronisch ‘speelgoed’  ( wel nuttig hoor!) voor op de boot. Onze Lowrance plotter is de tijdsaanduiding kwijt. Op zich niet zo erg als je op vakantie bent, maar hij rekent dan ook niet meer uit hoe laat je ergens aankomt (E.T.A) . Nou ja, maakt eigenlijk ook niet uit maar het zat er op dus moet het weer erop! Het blijkt te maken te hebben met het gpsformat, dat in weken en seconden telt en na 1024 weken ( 20 jaar) opnieuw moet beginnen. Vergelijkbaar met de milleniumbug! We moeten updaten!  Klein leed voor de schipper maar gelukkig heeft hij nog een systeem: Stentec. Verdwalen doen we niet😅

Daarna door naar Terkaplesterpuollen ( Fries!) Inmiddels zijn we binnen gaan sturen. Ons optimisme in de zonnetjes van buienradar is gedaald. Met de kachel aan, liggen we nu heerlijk aan een Marrekrite plaatsje.  Het zou zomaar kunnen dat we ons tochtje gaan inkorten☃️😊🙈

1. Annelies:
    29 april 2019
    Ha lieve boters, ik heb Friesland al in m'n 'weerapp' gezet dan kan ik goed goed in de gaten houden of de zon een beetje mee wil varen met jullie!
    Ennuh.....gewoon lekker optimistisch blijven, hoor!
    Dag lieve vrienden, dikke kus 😘van het bergvolk waar het ook een beetje frisjes is😢
  2. Herman Groen:
    30 april 2019
    Het weer doet heel vervelend in het hele land, ook bij ons. Het is lastig je daarop in te stellen. Asperges kunnen eten buiten op ons balkon, maar gisteravond onze laatste portie boerenkool met worst in de beschutte huiskamer. Goede (en lange) vaart!