T toppunt van onthaasten

15 mei 2022 - Stadskanaal, Nederland

2 dagen verder en sinds gisterenochtend 20 km verder. In Ter Apel hebben we water getankt. Even ter informatie over de gevolgen van diverse crisissen. Voor €0,50 tank je nu 50  liter water dat was altijd 100 liter. De douches zijn 1 euro of ze zijn 50 cent gebleven maar duren korter. Diesel is sowieso duur geworden maar dat weet iedereen. Ben wel benieuwd wat voor invloed dat heeft voor de watersporters.  De huizenprijzen in Stadskanaal zijn ook behoorlijk hoog itt. jaren geleden. Niet dat we interesse hebben hoor! 😅

Na t watertanken liggen we om 9:15 uur voor de brug. De brugwachter dacht de dag ervoor wel dat we tot Zuidlaren konden komen. Maar dat dacht hij de dag daarvoor. Nu wist hij dat ‘t Stadskanaal zou worden of iets verder aan een walkant.  Het gaat allemaal erg langzaam want we moeten wachten op een achterligger en daarna weer één, die toch niet komt. De mannen zijn vrolijk en kletsen wat af met ons. Ook stoere verhalen natuurlijk van collega’s die in de sluis vielen terwijl ze de deuren openduwden, schepen die zich ophangen. Terwijl hij dat vertelt, gebeurt het ook met een andere boot. Het touw blijft haken onder een bolder op de kant. Het leeglopen wordt gestopt en er komt weer water in de sluis. Alles komt goed 😉 .

Begin middag zijn we in Stadskanaal. Drukte van mensen in het centrum bij de winkels en op de markt. Wij blijven hier want veel verder komen we niet omdat we het convooi niet meer halen bij Bareveld. Op Zondag wordt er niet bediend dus …… tot maandag!
Er is water en stroom, op de steiger. Voor het sanitairgebouw krijg je tegen betaling van€2,50 krijg je een code , die je het hele jaar mag gebruiken. Ik hoop niet dat dat nodig is, want dan hebben we een dik probleem 😂 Wel prima geregeld verder: geen liggeld en toeristenbelasting. Ook worden alle bruggen en sluizen gratis bediend.

Zondag is het dan fietsdag. Op de vouwfietsen gaan een route doen naar Nieuwe Pekela door het vlakke Groningse land. Veel langs het oude kanaal fietsen. Het is pittoresk. Helaas nergens een stop voor koffie of lunch. Er is gewoonweg niets aan horeca 😩 Dus om 14 uur halen we bij een supermarkt een salade die we in een grasveldje opeten. In het picknicken zijn we inmiddels geroutineerd, sinds Corona.

Als we terugkomen in Stadskanaal hebben we 35 km gefietst op de kleine fietsjes💪. Een ijsje is dan ook erg verdiend!

Morgen gaan we ( hopelijk) dit gebied verlaten en komen we in Zuidlaren uit.  Daarna maken we ons plan verder op. First things first!

1. Annelies:
    15 mei 2022
    Wij vandaag ook op de fiets weggeweest! Gelukkig wèl koffieplekjes langs de route, ik was namelijk de koffiesticks vergeten mee te nemen en we lopen, oh nee, we fietsen op koffie! 😂