Terug!

13 mei 2022 - Ter Apel, Nederland

Wij houden er niet van om eenzelfde route te varen maar soms breekt nood wet. Vanochtend om 10 uur verlaten we het Veenpark om door te varen naar Erica, Nieuw-Amsterdam , richting Hoogeveen. Mooi bosrijke omgeving en we komen bij de “sluizentrap”  ofwel de Koppelsluis. We moeten een hoogte van 5 meter overbruggen en dat gaat in 2 sluizen aan elkaar. Dus 2,50 omhoog en dan direct de tweede sluis in en weer 2,50 omhoog. Dan wordt de sluiswachter gebeld. We horen hem zeggen dat het niet zo best is en dat er 1 boot in zijn sluis ligt. Wolter en ik kijken elkaar en denken: panne🙃

De Oranjesluis iets verderop is zojuist gestremd  geraakt. Een sluisdeur is kapot gegaan en moet vervangen worden. Dat duurt tot volgende week donderdag (het is nu vrijdag!🤔). Dat betekent omdraaien en het hele eind van de afgelopen 2 vaardagen met alle sluisjes en bruggetjes terugvaren tot Veendam of Zuidlaren. Een alternatief is er niet, behalve dan 7 dagen wachten en hopen dat t dan wel kan. Flexibel als wij zijn draaien we na de sluis om en er direct weer in. Zo hebben we even later 10 meter hoogte verschil overbrugd 👏 Om 12 uur zijn we weer op het punt waar we vertrokken vandaag.
De rest van de tocht gaat goed. Veel wind ( en stof van de akkers) maar we komen om 16 uur aan in de jachthaven van Ter Apel. Een prima jachthaven met een gezellig eetcafé en prima voorzieningen.
in Ter Apel doen we boodschappen. Een beetje voorraad kan geen kwaad want onderweg hoorden we van de sluiswachters dat er best wel wat problemen zijn door slecht onderhoud.
Morgen gaan we verder. We zijn benieuwd waar we uitkomen!