Dieverbrug en Park Dwingelderveld

22 juni 2021 - Dieverbrug, Nederland

2 dagen gebleven. Net als vorig jaar regende het maandag de hele dag in Dieverbrug ( en de rest van Nederland 🇳🇱) Dit jaar waren we niet stoer en zijn de hele dag in de boot gebleven. Te veel water boven de boot 😋. We hebben we het bezoekerscentrum op de sluis bezocht. Dat was heel informatief. We weten nu dat we in de Drentse Hoofdvaart tussen Peelo en Meppel van 12 mtr. Boven NAP naar 20 cm boven NAP gaan. Dat gaat met veel sluisjes! Provincie Drenthe wordt vergeleken met een omgekeerd soepbord: hoog in het midden en beekjes die omlaag stroomden. De Drentse Hoofdvaart was er voor de turfschepen via Meppel, Zuiderzee naar Amsterdam.  De pompen van de sluizen houden het waterniveau op peil. Ze kunnen 13.000 liter water per seconde pompen!! Dat is best wel wat!
om 18 uur hebben we EK gekeken! Met oranje petjes op! Dat schijnt te helpen. Voor een foto, stuur maar een pb!
Vandaag was het mooi fietsweer! Een mooie route over het nationaal park Dwingelderveld en Dwingeloosche Heide. Echt een aanrader, zowel om te wandelen als om te fietsen! Zoveel (goeie) fietspaden en mooie wandelpaadjes. Veel afwisseling. Genieten 😊! En wat ook weer heerlijk is dat je onderweg een terrasje kunt pakken: koffie of lunch! We hadden dit toch wel gemist t afgelopen jaar😊. Onze vouwfietsen hebben t weer goed gedaan en nu zijn we terug op de  boot.
De haven is wat voller: 8 boten maar nog genoeg plaats. De douches zijn prima:  1 euro maar hij doet t ook zonder euro! Dat is Drentse gastvrijheid 😊.

Morgen gaat de Noardersinne weer aan t werk en mogen wij relaxen 😎

afstand gefietst: 30km

1. Annelies:
    23 juni 2021
    Mooie afwisselende tocht maken jullie zo! Ik mis wel de ijsjes in bovenstaand verhaal! 😂😂
    Fijne relaxdag vandaag! 😘