Onderweg op de Drentse Hoofdvaart

20 juni 2021 - Dieverbrug, Nederland

We hebben 4 nachten in de haven van Assen gelegen. De eerste avond was er muziek en een dj tot 00:30 uur! Hoezo horeca sluiten om 22 uur? Misschien waren ze een week in de war. Gelukkig lagen we ver weg van de terrassen.
De andere avonden was het wel stil na 22 uur gelukkig. De vaartweg blijft wel een racebaan voor motoren en auto’s met stoere binken ( petje achterstevoren en armpje uit het raam 😄)  Volgens onze insiders ;) is dat normaal. Hoe moet dat zijn als de TT in volle glorie doorgaat? De TT wordt wel volgende week gehouden maar nog niet met alle feesten eromheen.
Vanuit Assen ben je in 15 minuten met de intercity in centrum Groningen. Dat hebben we dus ook gedaan op vrijdag. Assen is overigens wel een stad met veel stadsontwikkeling in het centrum en er direct omheen. Veel nieuwe winkels en terrassen. Gelukkig was onze favoriete ijssalon er ook nog: Toscana! Een aanrader🍨🍦als je ‘ s avonds nog even een bolletje wil “scoren” of een hele coupe 😉

Zaterdag hadden we de gezellige verjaardag van Roosje en vandaag hebben we ons gemeld bij de havenmeester zodat we om 11 uur door de brug konden.
Het eerste uur was hetzelfde als dat van afgelopen woensdag tot de Wijk waar je afslaat naar Appelscha maar wij varen door. Er was een brug defect, paniek bij de brugwachter want die had “geen idee” hoe lang dat zou gaan duren. Dat viel voor ons dus mee want we kwamen aanvaren en toen  deed de brug het weer. Zo voeren we ineens vooraan en de bootjes aan de kant kwamen snel in actie om mee te kunnen voordat de brug weer omlaag zou gaan.
Vandaag hebben we 3 sluizen gehad. We zijn weer in de afvaart: we zakken! De bediening is vlot maar de sluisjes zijn klein ( smal): 2 boten en hij is vol. Het is een mooi landschap om doorheen te varen.
We varen tot Dieverbrug en gaan na de sluis ( zuidkant) in de passantenhaven liggen. Daar liggen nog 6 andere boten. Voor de sluis ( noord) kun je ook liggen. Voorzieningen zijn top: alles werkt met het Aan/uitsysteem via een app.
Morgen willen we hier fietsen of wandelen.  We zitten redelijk dichtbij Dwingelerveld. Maar of de weergoden ons goed gezind zijn, is nog even afwachten.
Afstand gevaren in km’s : 24 km

Aantal uren gevaren inclusief 1 uur lunchepauze brugwachters: 5 u.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade