Dag 27 Wij bij Duurstede

11 augustus 2021 - Wijk bij Duurstede, Nederland

We zijn laat als we vertrekken: 11:30 uur. We varen het Merwedekanaal op richting de Lek.  Het is een mooie Hollandse route met knotwilgen, dijkhuisjes, weilanden met koeien. Er is wel wat recreatievaart zowel mee als tegemoet varend. De bruggen worden vlot bediend. Dr sluis van Vianen met een hele grote sluiskom brengt ons op de Lek.  Prachtig zicht op Vreeswijk waar ik ben opgegroeid.  We varen op de Lek tegen de stroom in ( ca. 3-4 km stroom) vanwege het vele water dat is gevallen afgelopen maand in Limburg en België. Je kunt ook zien dat de pieren veel meer in het water staan dan de andere zomers. Evenals de strandjes:  nauwelijks strandjes te zien. Hoog water dus.   We varen ongeveer met 9,5 km de rivier op.
De sluizen bij Hagestein en bij Amerongen gaan vlot. Nauwelijks scheepvaart. Waar is iedereen?
We komen tot  Wijk bij Duurstede. Een mooie plaats in de zijarm van de rivier bij WSV Rijn en Lek. Ook zij werken met de Aan/Uit app. Water en stroom op de steiger, WiFi en douches is allemaal inbegrepen in het liggeld.
We eten een hapje op het terras van Eetcafé Dorestad, op de markt. Lekker buiten zoals het hoort op een zomeravond.

vandaag 49 km gevaren in kleine 6 uurtjes