Zomerse Paastocht 2019

23 april 2019 - Tjerkwerd, Nederland

Van paaszaterdag t/m “paasdinsdag”

Op goede vrijdag hebben we de boot ingeladen met alles wat we de komende maanden nodig denken te hebben. Vaarklaar gemaakt voor de zomer.

Zaterdag komen we om 10.30 uur aan boord met eten en drinken. De weergoden zijn ons goed gezind in dit paasweekend! Zomerse temperaturen!

We trappen af samen met Roosje en Rutger, met een rondje Sneek, Joustervaart, Langweerder Wielen, Janesloot en meren af aan eilandje voor Heeg. Het is nog niet superdruk op t water maar wie de boot klaar heeft, zal  er wel op zitten.  Een heel gezellige dag. Na t eten varen we terug naar onze havenplaats in Heeg waar Roosje en Rutger weer van boord gaan.

Wij slapen aan boord. Voordat we slapen kijken we nog een film op NPO-start. We hebben een supermooi internetkaartje in onze router waarmee we van alles kunnen streamen. Mogelijk gemaakt door Simon i.s.m. T-mobile.

Zondag, Pasen! Geen eieren zoeken voor ons maar wel trossen los en varen.

Rondje Giethoorn wordt ons vaarweekend. Via Woudsend, Sloten en over het Tjeukemeer varen we richting Overijssel. In Friesland varen veel huurschepen. Wat een bofkonten zijn dat: met zo’n mooi weekend een boot gehuurd: daar hoopt iedereen op bij het boeken.  Maar wij zijn ook mazzelaars 🥳😎 dit weekend.

Naarmate we verder de Friese meren achter ons laten, des te rustiger het wordt. Door de sluis van  Kuinre , die geen pauzes meer heeft, varen we door,over de kronkelende Linde. Het riet moet nog opkomen, de bomen staan in de bloesem en de koeien in de weilanden. We leggen aan een Marekritesteiger aan. Nobody there! 😃

Paasmaandag varen we door naar Ossenzijl. Allemaal lege ligplaatsen voor Ossenzijl. Dat was voorheen wel anders. Het komt doordat er een villawijk is gebouwd waardoor je een heel eind moet omlopen vanaf de ligplaatsen, om in Weerribben te komen. Wij denken dat de bootjesmensen vaak deze plek als fietsvertrekplaats gebruikten. Dat gaat nu dus niet meer. Vlak voor de brug zijn er nog een paar plekken die wel een verbinding hebben.

Wij varen door de Weerribben met de mooie , rietgedekte vakantiehuisjes. Onderweg zien we veel ooievaarsnesten met ooievaars erop! Bovendien zijn er veel bomen in mooie bloesem.

Als we uit de Weerribben via de Beulakerweide naar Giethoorn varen, wordt het daar weer drukker. Niet zozeer op t water maar wel op de kant. Als je veel campers wilt zien moet je daar eens gaan kijken: parkeerplaatsen vol, kampeerplaatsen vol! Allemaal in rij en gelid met weinig privacy. Wij zitten toch liever op onze boot 😊

Bij Steenwijk slaan we linksaf, en laten we Steenwijk rechts liggen. We varen terug via het Steenwijkerkanaal en komen dan weer uit bij Ossenzijl. We moeten de volgende dag weer thuis zijn, dus moesten we , geheel tegen onze principes, een stukje terugvaren😉

Aha..... Ossenzijl met een paar lege ligplaatsen. Dat wordt ons overnachtingsplekje.  Lekker in de zon met wind achter een paar bomen.

Dinsdag (post-Pasen) worden we wakker en het waait als een malle!  We varen via de PierChristiaansloot terug naar het Tjeukemeer. Daar steken we aan de hoge wal schuin over naar Scharsterrijn ( daar waar de brug af en toe open gaat voor hoge plezierboten op de A6).

Op het Tjeukemeer hebben we heel veel wind (dikke 7 bft) van opzij maar omdat we aan de ‘goede’ kant varen vallen de golven mee: slechts 1 meter hoog.  We overleven dit natuurlijk 😅

Via Langweerder wielen, Janesloot terug naar Heeg. Met heel veel wind, veel zon en lekkere temperaturen komen we weer terug in de haven.

Wat een goed begin van dit seizoen!

1. Afke Schouten:
    24 april 2019
    Wat ontzettend lekker voor jullie 😀en ik geniet klein beetje mee....heel veel vaarplezier komende maanden😘