Dag 28: Brussel > Willebroek

8 augustus 2017 - Willebroek, België

Varen in de regen over het Zeekanaal Brussel

De buienradar heeft het weer goed voorspeld vandaag. Helaas! Het regent.  Vandaag varen we het Zeekanaal Brussel af naar de Schelde. Als het om half 2 nog regent blijven we liggen in Willebroek, besluiten we. Om half 2 kunnen we nog met het tij mee de Schelde af naar Antwerpen. Dat kan ook als het regent, maar dat vinden we zo zonde! Een mooie rivier moet je bevaren als het droog is. Dan zitten we lekker buiten en zie en ruik je meer. Als we om half 2 aankomen op de splitsing wordt het Willebroek. We liggen nu in de jachthaven voor een kleiner sluisje waardoor  we morgenochtend om 8 uur de Rupel op kunnen varen. Dat is een mooie getijderivier die op de Schelde uitkomt.

Met regenachtig weer is kanaal varen niet zo erg. Er waren een paar bruggen en 1 grote sluis ( afmetingen van 205 mtr. bij 25 mtr.) . Het schutten gaat heel rustig. We moeten 9 meter zakken maar kunnen dat met 1 lijntje op de middenbolder. Gelukkig zijn de weergoden ons dan gunstig: het is droog. Daarna regent het weer. Op de video is te zien dat er bij deze sluis een grote deur onderuit het water omhoog komt. De 2e video laat zien hoe groot de sluis is. Wat zijn wij dan klein! Maar..... dapper haha!

Willebroek: the place to be, althans voor ons vanavond. Het dorp heeft een paar jachthaventjes. Er zijn veel speedbootjes, die lekker hard kunnen varen op de Schelde. Verder is er in het dorp: een pizzeria en 2 eetcafé's en een kruidenier in de categorie van 'campingwinkel'.  Qua geluid is het hier heel wat decibellen stiller dan  in Brussel met de overvliegende vliegtuigen, voorbij razende auto's.  Wat een afwisselingen hebben we toch!  We hebben het prima naar ons zin!

• Afstand : 24 km
  • Motoruren : 3,5
  • Gemiddelde snelheid: 7 km/uur
  • Sluizen: 1, totaal tot nu toe: 71
  • N2, temp. 17graden. :(
  • Havengeld...... volgt nog, faciliteiten: stroom en water ???? Weten we nog niet. We moeten het even afwachten.