Dag 27: 2e dagje Brussel

7 augustus 2017 - Brussel, België

Bezoek aan het Europese Parlement

We nemen de tram naar het stadscentrum. Die gaat deels ondergronds. We stappen uit op de Grote Markt. Veel toeristen maar toch niet heel erg druk. Wat een pracht en praal. Die gebouwen! Met goud bekleed!  Veel gidsen die gratis tours verzorgen staan op de markt. Ze hebben veel klandizie. Dat wordt niet altijd gewaardeerd door de officiële gidsen, lazen we vandaag in de NOS -app. Ook vandaag zien we weer veel bewapende militairen op straat. Dat geeft wel een veilig gevoel maar ook een beetje  unheimisch. We lunchen op de Markt. Eindelijk heb ik mijn Belgische frieten. Gelukkig lopen we veel, dat is "calorietechnisch" gezien wel prettig!

Na de lunch pakken we weer een Villo.-fiets. Met Google maps rijden we door de stad. Sommige stukken zijn niet top: je wordt behoorlijk door elkaar geschud op die keitjes.

We komen aan bij het Europees Parlement. Eerst is er een paspoortcontrole. Daarna gaan we door de poortjes, een veiligheidscheck zoals je op de vliegvelden hebt. We beginnen met de multimedia tour bij de Grote Vergaderzaal: daar waar je het parlement ziet, normaal gesproken, daar waar de grote beslissingen voor de Europese burger worden genomen. Het doet ons denken aan de zaal van de Verenigde Naties, toen we in 2011 in New York waren. Het is interessant om te horen en te zien hoe het allemaal werkt.

Daarna gaan we naar het Parlementarium. Hier kom je alles te weten wat met Europa en zijn lidstaten te maken heeft. Met een audioguide, en veel interactieve schermen, een 360 graden filmzaal komt er veel informatie op je af. Leerzaam! Ook wel veel informatie om allemaal in 1 middag op te slaan in je brein. Je moet een beetje kiezen, dat kan ook heel goed. Het is ook wel een te mooi en geromantiseerd beeld van de eenheid en al het goede dat Europa ons brengt. Een stuk van de Berlijnse muur staat buiten, als symbool van open grenzen en vrijheid in Europa, terwijl de huidige buitengrenzen van Europa nu door meer dan 235 km met hekken is afgesloten. Een schril contrast wat gemakshalve niet gemeld wordt.  Niettemin heeft de EU veel gebracht, merken wij ook op onze zwerftocht: euro's en geen roamingkosten, geen paspoorten! Al met al interessant om dit van dichtbij te bezoeken.

Na dit alles zijn we toe aan een terrasje in de zon!  We sluiten de dag af met een fietstocht, terug naar de haven. dwars door Brussel.

We hebben 6 km gefietst, 9 km gelopen vandaag (pffffff) en 100% genoten!

Morgen gaan we  weer  varen! Ook weer lekker!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Irving:
    8 augustus 2017
    Vind ik wel leuk die term: 'calorietechnisch'. Daar helpen die keitjes ook een beetje bij.