Dag 26: dagje Brussel

6 augustus 2017 - Brussel, België

Brussel per fiets en te voet

Ondanks dat we in de aanvliegroute liggen van vliegveld Zaventem hebben we redelijk door de vliegtuigherrie heen geslapen.  Belangrijk want we moeten fit zijn vandaag: fietsen en wandelen.

We hebben 2 fietsen gehuurd en halen die op bij het "station"  bij de jachthaven. We gaan niet met onze eigen vouwfietsen. Daar moet je op letten, fietst ook niet goed over de kinderkopjes en deze kun je makkelijk stallen en ergens anders weer ophalen.  Het ophalen gaat makkelijk met de automaat. Het inleveren trouwens ook maar een bonnetje printen als bewijs van inleveren, kostte wat moeite om te snappen hoe je dat moest doen. Het is wel een heel handig systeem omdat je de feite overal kunt inleveren en ook overal een andere kunt pakken. Je betaalt alleen de tijd dat je de fiets gebruikt. ( plus de startkosten van €1,60). Met Google maps in de hand, fietsen we door de stad naar Zavel. Omdat het centrum op een heuvel ligt, komen we niet helemaal fietsend boven. Bovendien is het warm! Naar Zavel fietsen was zo'n 6 km vanaf de haven.

Zavel heeft in het weekend markt, antiek en curiosa. Leuk om overheen te lopen. Veel zilveren,servies en heel veel wandelstokken. Als ik er ooit één nodig heb, later, wil ik hem daar kopen. Mooie maar ook best wel enge: met een echt harig, bokkepootje! Brrr. Het is maar een kleine markt.

Daarna lekker op een terrasje koffie drinken. Daar spreken we een Brusselenaar, die al 50 jaar in Congo woont en werkt als fotograaf. Hij vindt het leuk om ook een beetje Nederlands te kletsen. Uiteindelijk spreken we 3 talen met elkaar: Frans, Nederlands en tenslotte Engels als we elkaar helemaal niet meer begrijpen.

We wilden het Belvue museum bezoeken. Dit gaat over België en dit keer niet over de friet, chocolade of Manneke Pis maar over de democratie, de talen,industrie, federale staten etc. We gaan lopend naar het Paleizenplein, waar het is gevestigd. Opvallend is dat er veel roadblocks zijn geplaatst waar de toeristen lopen. Achter de roadblocks zijn terrasjes met eetkraampjes. We eten wat bij een Thais kraampje. Lekker buiten aan houten tafels en heerlijk eten.

We bezoeken Belvue. Toevallig kost het niets omdat het de eerste zondag van de maand is. Het is interessant om meer te weten te komen over België. Het is ook wel triest dat van een welvarende en belangrijke economie in het begin van de vorige eeuw, zo weinig is overgebleven. Diamanten en diensten zijn hun belangrijkste economieën. Interessant ook de talen en alle verschillende besturen.  Na een uur hebben we het gezien. In de mooie tuin drinken we nog wat. Daarna lopen we door naar het centrum en komen we zowaar de kleine beroemde Manneke Pis nog tegen. Gelukkig staat hij hoog te plassen want hij wordt bekeken door vele toeristen.

Daarna op de fiets met Google maps ( lang leve data roaming!) aan en terug naar de boot. Morgen gaan we naar het Europees parlement.

Terug op de boot kijken we op de IPad naar de fantastische wedstrijd van EK vrouwenvoetbal. Leuk! In de stad was daar niets van te merken.

Kengetallen voor vandaag: 15 km gefietst , ook tegen een soort berg op! Dus dat telt extra mee! En we hebben zeker 5 km rondgelopen ( volgens de app van IOS). Het was een lekkere zonnige dag. Genieten dus!

1. Annelies:
    7 augustus 2017
    Moest even goed kijken of je geen natte haren had, Conny. Manneke Pis richt toch wel jouw kant op!!
    Heerlijk zo'n zonnig dagje Brussel!
  2. Irving:
    Boeiend verslag!
  3. Elisabeth:
    7 augustus 2017
    Geen bamboe wandelstok met plaatsen-schildjes er op gevonden op de Wandelstokkenmarkt?
    Geen antiek , maar toch al wel zo'n dikke halve eeuw oud!
  4. Ernest:
    7 augustus 2017
    Heb ik jullie fietstocht gemist op Stava?;)