Dag 25: Halle > Brussel

5 augustus 2017 - Brussel, België

Naar de Europese Hoofdstad: Brussel/ Bruxelles

We hadden een diepe nachtrust, ondanks dat we tussen spoor en weg in lagen. Best een goede plek. We kwamen vandaag nog 2 plaatsen tegen in het kanaal waar we hadden kunnen overnachten. Het is dan niet meer dan een kade met soms stroom en water, al dan niet aangesloten. We tekenen het aan in onze kaart.

Het weer is prima. We hebben de sluizen mee: ze worden vlot bediend, ondanks dat ze niet reageren op de oproep op de marifoon. Ze reageren met hun lichten, maar dan moet je wel geduld hebben, of het eigenlijk gewoon snappen. We zitten in de afvaart en zakken per sluis gemiddeld zo'n 4 à 5 meter. Het is best leuk varen dit Kanaal van Charleroi naar Brussel. We zijn inmiddels aangekomen op de hoogte van : 5 meter boven zeeniveau. Dat past wel bij ons als Friezen!

We verlaten Vlaanderen weer en komen in het tweetalige ' Brussels Hoofdstedelijk Gewest'.  Er is wat industrie en oude fabrieken zijn mooi gerenoveerd tot appartementen. Dat is naarmate je meer bij Brussel komt.  Het kanaal gaat dwars door de voorsteden van Brussel. Aan beide kanten het water staan oude en nieuwe gebouwen. Het ziet er best aardig uit. Zelfs  het beruchte Molenbeek is in de renovatie.

We varen net voor een regenbui de jachthaven van Brussel in: Brussel Royal Yacht Club. Het is een beetje vergane glorie maar als je binnen in de club komt, staat er een bordje dat je hier mag verblijven mits je gepaste kleding draagt: mannen met colbert en das. Je kunt ook overhemden van de club daar kopen. Wolter heeft het toch maar niet gedaan! De voorzieningen zijn prima: oud maar goed. De pier waaraan we liggen, scheidt de haven van het Zeekanaal Brussel- Schelde,  waar behoorlijk hard wordt gevaren door de vrachtboten en de rondvaartboten. Op de pier is stroom en water gratis te verkrijgen. Het is niet druk. Je kunt hier ook diesel tanken. We hebben het nog niet nodig.

We vieren op afstand en met FaceTime de 4- de verjaardag van Finn mee. Leuk! Hij krijgt ons cadeautje ( was verstopt in hun huis). Zo zijn we er toch een beetje bij. Misschien volgend jaar toch maar echt erbij??

Aan de overkant van de haven is van oudsher industrie. Oude fabrieken zijn voor een deel vervangen, anderen zijn nog in bedrijf. Op een oud fabrieksterrein zijn de dokwerven vervangen door een supermodern winkelcentrum met terrassen, eettentjes, binnenpretparkje. Het heet Docks Bruxelles.  . Het is er gezellig druk.

We hebben op internet ( prima hier!) uitgezocht wat we morgen in de stad willen bezoeken. Dat gaan we per huurfiets doen. Villo bikes: een ticket voor 24 uur gekocht op internet en dan kun je die fiets pakken en overal weer inleveren/stallen. Kosten €1,60 per fiets. We zullen zien hoe het  werkt. We zitten wel zo'n 4 km van het centrum af. Er gaat ook een tram of bus, maar dit lijkt ons ook wel makkelijk.

• afstand: 21 km
  • Motoruren: 3,7
  • Aantal sluizen :5 en totaal: 70
  • ZW3, temp. 20 graden
  • Havengeld:€19,- per nacht, incl. Water, stroom, WiFi, douches.
  • De haven is afgesloten met een codeslot op het toegangshek.  De supermarkt en andere winkels zijn op minder dan  500 meter afstand.

1. Annelies:
    6 augustus 2017
    Brussel was toen nog een bruisende stad, Brussel was toen nog oh, la, la en olijk.......
    Veel plezier vandaag met de fiets door Brussel!!