Dag 24 : Seneffe > Halle

4 augustus 2017 - Halle, België

Hellend vlak af in een " badkuip" op wieltjes

Na een lekkere douche in het havengebouwtje, gaan we  varen. De zeilschool is in de havenkom aan het  lesgeven. We  manoeuvreren  tussen de  pico' s en optimisten en surfers door naar het kanaal.  Dan is het recht-zo-die-gaat het kanaal afvaren tot we tegen het "einde" aanvaren. Nu is het wachten om in de bak te mogen varen die in 40 minuten ons 75 meter naar beneden rolt. Er ligt een duwbak ( twee spitsmaten = pousseur) te wachten. We begrijpen de Franse sluiswachter verkeerd. We mogen toch wel in de bak met de pousseur. Daar zitten een  vriendelijke schipper en zijn vrouw op die ook nog eens Vlaams spreken. We leggen aan hun schip aan. Voor ons ligt een rondvaartboot die z'n schroef behoorlijk hard aan laat. Daardoor worden we weggezet maar we komen zonder schade aan de pousseur. Hij geeft nog papieren mee aan ons waarop de getijden van de Schelde staan. Handig voor straks. Het is altijd wel een magnifiek gezicht om zo met z'n allen rustig naar beneden te zakken. Ik heb een filmpje gemaakt. Excuses voor het rommelige begin maar ik moest een beetje klimmen. ;)

Eenmaal beneden varen we uit.  De volgende sluis hebben we een discussie met de sluiswachter in het Frans!! Kan dat? Ja, dat kan! We voeren na de rondvaartboot de sluis in. Omdat we inmiddels hadden ervaren dat hij zijn schroef in bedrijf laat en wij dan niet meer goed  kunnen sturen, gaan wij aan de andere kant liggen. Als we vastliggen gebaart de sluiswachter dat we achter de rondvaartboot moeten. Wij vragen hem om de schroef uit te zetten. Dat gebeurt niet. We liggen goed en wel vast en dan zegt de sluiswachter: dat we weer terug naar de eerste kant moeten en dan naar voren. Wat wilt u nu eigenlijk!! Weer langs dat kolkende water van die boot. In het Frans vragen we aan die boot waarom hij  niet uit gaat? Het kan niet!?!? Goed, volgzaam als we zijn: naar de andere kant en vastleggen. Dan liggen en jawel hoor: de  meneer in z'n hoge toren, roept dat we toch weer naar de andere kant moeten. We gaan niet meer naar achteren maar dan gaan we voor de rondvaartboot. Hèhè, dan is het goed! Vooruitzien is regeren is een Hollands gezegde maar vast geen gezegde van deze sluiswachter. Wat een gedoe.  Dan ligt iedereen vast en gaan we zakken! Met drijvende bolders, dus we hebben pauze! Armen over elkaar, koffie, en wel af en toe een oogje in het zeil houden of het allemaal meeloopt!

De rest van de dag verloopt prima zonder spannende gebeurtenissen. We komen in Vlaanderen. We moeten hier een vignet kopen van €40,- om door heel Vlaanderen te kunnen varen. Bij sluis Lembeek was dat. Voorschrift: vignet op de achterspiegel plakken aan de bakboordzijde.

Tenslotte meren we af in Halle, zo'n 30 km onder Brussel. Ook nog eens 5 sluizen te gaan, dat kost veel tijd. We liggen aan een weg en aan de overkant een drukke spoorbaan. Geen Tjerkwerd-stilte zeg maar. Het is een oud plaatsje. We bezoeken het "hart": marktplein met Hotel de Ville en de kerk van de heilige Martinus. Veel winkeltjes en caféetjes. Ziet er gezellig uit allemaal.

We lopen nog even de supermarkt in. Daar doen we vast wat inkopen. Dat de Belgen netjes zijn in het verkeer hadden we als wandelaars al gemerkt. Als je aanstalten maakt om over te steken, gaan ze vol in de remmen. Ze zijn dus heel precies met de regels. Op het parkeerterrein bij de Delhaize, stonden de winkelwagentjes tot aan de rotonde. Er kon rechts nog maar net een auto door maar toch rijden ze net langs de karretjes en  niet via de makkelijkste weg, linksom. Dat zouden de Nederlanders waarschijnlijk doen! ( foto)

Morgen hopen we Brussel te bereiken. Het was een leuke vaardag vandaag met bijzondere ervaringen.

• Afstand:28,2 km
  • Motoruren:3,7
  • 3 sluizen   Totaal aantal sluizen : 65
  • ZW3/4, temp. 20 graden.
  • Gemiddelde vaarsnelheid : 7,6 km/uur
  • Totaal afstand tot nu toe: 690 km.
  • Ligplaats: een kade zonder stroom en water, is kapot. Een Delhaize- supermarkt, ( een mooie, is nu een Albert Heijn) aan de overkant van de straat.

1. Irving:
    5 augustus 2017
    In afwachting van translatie. Dat levert dus veel problemen op.
  2. Herman Groen:
    5 augustus 2017
    Wat spannend! Alleen al om te lezen.....
  3. Conny:
    5 augustus 2017
    Ik heb even opgezocht wat translatie is: in de wiskunde wordt dat gebruikt bij grafieken: verschuiving zonder verandering van vorm. Gelukkig maar dat dat ook voor ons gold! :)