Dag 7: Venlo > Wessem

18 juli 2017 - Wessem, Nederland

De Maas tot in de buurt van Roermond

Gisterenavond ons gebruikelijke stads-ontdekkingstochtje gedaan. Dit keer in Venlo. De haven doet denken aan de haven van Zwolle: groot appartementencomplex met daaronder winkelketens zoals de Mediamarkt, Primark, kruidvat. Wel handig is dat er een supermarkt (jumbo) op 100 meter afstand ligt. Aan de boulevard van Venlo zijn er terrassen met de nodige loungesets. Het is er gezellig druk. Zodra je de boulevard verlaat is de stad uitgestorven behalve dat er wat jongeren zijn met muziek en een balletje trappen. Aan de overkant van de haven is een grasveld met terassen en een ijssalon. We gaan even een portie warenonderzoek doen. Lekker hoor! Zelfbereid ijs zonder gluten!

Vanochtendvroeg (8 uur) hoorde we onze buurman vertrekken. Wij draaien ons nog even om.

We varen vandaag verder de Maas op. Het eerste deel is mooi maar naarmate je meer in de buurt van Roermond komt, is het meer industrie dat je ziet. Ook veel snelvarende bootjes en waterscooters.

De eerste sluis heeft weer een paar kolken. We kunnen meteen meeschutten.  Het verval is groot (4,5 meter). Op de kant staan studenten/ scholieren stewards. Ze kijken toe met de armen over elkaar. Wij schutten van laag naar hoog. Een klein zelibootje gaat dwars in de sluis maar de stewards kunnen niets doen. Is het misschien handig als zij met een haak een lijntje aannemen en boven vastleggen? Dat zien we in België wel. Deze 3 stewards zijn gezellig. In onvervalst Limburgs vertellen ze ons dat ze een leuke baan hebben: geld verdienen met een praatje maken, af en,toe een touwtje aanpakken en vooral bruin worden ( jammer van de mouwtjes, daaronder is het wit,zei hij :D  )

De 2- de sluis varen we in. Er zijn drijvende bolders. Het verval is 6,5 meter. Het gekke is , voor ons althans, dat de bolders op verschillende hoogte zitten. Zijn ze stuk?? We leggen aan op 1 bolder en gaan dan schutten. Dan zien we dat alle bolders mee omhoog gaan. Logisch, anders waren ze nat geweest als ze niet mee omhoog gaan.  De hoge zijn dus voor hogere schepen. Weer wat geleerd.

We willen niet in Roermond liggen want dan moeten we via een ander kanaal varen met extra sluizen. We varen dus verder het laterale kanaal af. We tanken bij Wessem, een hele grote jachthaven maar niet gezellig. Het watertanken gaat snel en we hoeven daar maar €0,50 voor te betalen. Dat gaat als volgt: we lopen even naar de receptie om te vragen wat we moeten betalen voor het water. De mevrouw vraagt om hoeveel liter het gaat: 150liter. Dan pakt ze haar rekenmachine en zegt dan:€0,50  het zag er zo apart uit: zou ze bij elke hoeveelheid hetzelfde bedrag zeggen?

Wij varen naar een plas waar ligplaatsen zouden zijn. De weinige die er zijn, liggen vol. Een aardige Duitser schuift zijn boot nog een stukje op  we komen een halve meter te kort of te veel. Dan maar terug naar het plaatsje Wessem. Een passantensteiger waar we mooi uitzicht hebben op de rivier/het kanaal. Af en toe lekker deinen als er een grote jongen langs vaart. We weten niet of we liggeld moeten betalen. Er is verder niets qua havenvoorzieningen.

• afstand:39,5 km
  • Motoruren/Vaaruren: 5
  • Sluizen: 2
  • Totaal aantal sluizen : 11
  • Windkracht N2, temp: 26 graden

1. Ben:
    18 juli 2017
    Ach Conny, wat schrijf jij toch leuk. Kan zo een boek worden om uit tegeven
  2. Conny:
    19 juli 2017
    Wie weet.... ;)
  3. Elisabeth:
    31 juli 2017
    Ja , je houdt het nog spannend ook! Gauw verder lezen....