Dag 8: Wessem > Maastricht

19 juli 2017 - Maastricht, Nederland

Omhoog naar Maastricht

Gisterenavond geen havenmeester meer gezien. Volgens ons is het vrij liggen. Er liggen wat sloepjes voor de verhuur maar verder is er niets. We zagen vandaag dat er bij Maasbracht ( vlakbij Wessem) ook hele mooie jachthavens liggen. Dat onthouden we voor een volgende keer. Wessem zelf is niets. Alleen kroegje De Knip bij het water voor de rondvaartboot. Daar gaan we een ijsje eten, een beschaafd klein coupje. ;)

Vanochtend is het direct al heel warm. Het is lekker om te varen. We hebben nu de verkoelende wind tegen. Een paar sluizen te doen vandaag. Ook allemaal met drijvende bolders dus vastleggen en koffie of eigenlijk: water want dat drinken we met liters tegelijk.  Op het versnelde filmpje zie je hoe een vrachtschip rustig komt binnenvaren terwijl alle toeristen aan de kant liggen. Hoe relaxt kan het zijn.

Als de boten boven zijn, zien we dat het toch lastig is om een hond aan boord te hebben. Dit schutten duurde wat langer en het hondje moest toch nodig. Eenmaal boven, mag het hondje eruit. Even poepen en dan snel weer aan boord. Wat nu zo jammer is dat het baasje niet met een schepje z'n schijterij opruimt.  Lekker als je erin trapt met aanleggen. Misschien is het handig om een hondenuitlaatservice ( met de stewards) toe te voegen bij het schutten: hondje in een mandje naar boven hijsen en dan uitlaten en weer terug. Idee?

Ondertussen zien we de onweerswolken aan komen drijven met schitterende bliksemschichten.  Op Buienalarm lezen we dat om 14:05 uur de regen losbarst. Het klopt! Gelukkig had Wolter de ruitenwissers er al weer op gezet.

De laatste sluis is dus in de regen: schutten onder het bruggetje door het Bassin in van Maastricht. Hier blijven we een dagje. Tijd voor boodschappen, wasje draaien en genieten van het  bourgondische, Maastrichtse leventje. Wij vermaken ons vast wel hier!

• afstand: 38,3 km
  • Motoruren/Vaaruren: 5
  • Aantal sluizen vandaag: 3
  • Totaal aantal:14 sluizen
  • Wind: ZW 3, temp. 29 graden
  • Liggeld: €17,50 / nacht excl. stroom
  • Voorzieningen: op loopafstand van het stadscentrum. Direct na de haven is een bunkerboot.

1. Elisabeth:
    31 juli 2017
    Begrijp ik nou goed , dat er aardig wat glutenvrij ijs te koop is? Goede zaak!