8. Bezoekje aan de Pijp en de Jordaan

18 augustus 2018 - Amsterdam, Nederland

De harde wind is voor ons een reden om morgen te gaan varen en niet vandaag. Dat is geen straf want dan konden we vanochtend rustig aan doen. Wolter heeft de boot nog een keer gepoetst. ( op zich is dat niet rustig maar wel nuttig 👏)

We gaan begin van de middag weg. We willen naar de Pijp en nemen daarom de Noord Zuidlijn.  Je loopt in ca. 20 minuten naar station Noorderpark. Maar dan ben je er in 11 minuten. Dat lukt niet met de veerpont en de tram. We komen uit op de Albert Cuyp. Deze echte Amsterdamse markt is druk met veel toeristen ( maar die zij overal in A'dam). De reclameborden vinden we vooral grappig. Er is veel te koop en voor weinig geld. Heel gezellig om eroverheen te slenteren.

We sluiten deze Amsterdamse buurt af met een koffietje en lopen daarna met Google maps in de hand naar de Jordaan. Dat is wel zo’n 45 minuten lopen maar het is leuk lopen.  Op de Prinsengracht is het erg druk vanwege het Prinsemgrachtconcert dat vanavond wordt gehouden en uitgezonden op de NPO. De gracht ligt vol met sloepen. Sommige met gedekte tafels maar de meeste met ‘gewone’ Amsterdammers in eigen sloep of huursloep, die zie je hier heel veel. Kunnen wij ook altijd nog gaan doen als we ons gaan vervelen: Noardersinne door Amsterdam te huur met schipper 👮🏻‍♂️en catering 👨🏼‍🍳.  Het concert is pas vanavond. Ik vroeg me af hoe je dat dan doet als je naar de wc moet? Niet op een emmertje in sloep, lijkt mij! 🙈

De Jordaan is niet meer wat wij hadden verwacht: kroegjes met Tante Leen en Johnny Jordaan- achtige types.  Veel recente  en weinig cafés. We stoppen even voor een drankje. Best wat km in de benen. Daarna door naar Rokin ( niet op z’n Frans uitspreken hè!) op de Metro naar Noorderpark en via Dirk met een voorraden fruit terug naar boot.

Nu zitten we hier en ‘genieten’ mee van een 80-jaren feestje verderop met echte discomuziek. Ik kan veel meezingen.

Een gezellige stad maar wel druk hoor. Dat vinden veel Amsterdammers ook, merkten we onderweg. Ze roepen tegen de toeristen dat ze moeten opletten en irriteren zich er duidelijk aan. Morgen gaan wij weer weg. Wij hebben alleen van de lusten van de stad genoten👌

1. Elisabeth:
    18 augustus 2018
    Jullie hebben heel wat Amsterdam ' gesnoven' ! Nu weer naar rustiger oorden.
  2. Renée:
    19 augustus 2018
    Jaaaa haha ga de boot verhuren incl schipper!! Mamsie kan jij t vermaak van de gasten regelen met je sightseeing begeleiding (die op je filmpjes weetjewel)
  3. Irving Raghunath:
    19 augustus 2018
    Goed idee om met jullie kennersblik te kijken naar het gedoe in de Prinsengracht. En prachtig he, onze metro in deze bruisende stad. Kom maar gauw terug!
  4. Annelies:
    19 augustus 2018
    Ha ha, ik geniet weer van je verhaaltjes, Con!
    En die sloep met emmer........ik zie 'het probleeem' helemaal voor me😂
    Weer even genoeg Amsterdam gezien en nu lekker gauw weer verder 'boteren'!