7. Dagje Amsterdam

17 augustus 2018 - Amsterdam, Nederland

Het is altijd zo bijzonder dat je hartje stad in een haven ligt en dat het ‘s nachts en ’s ochtends zooo stil is.  Ik heb heel vaak dat, als ik wakker word, ik heel erg moet denken waar we ‘ook al weer’ zijn: eilandje, steigertje of....  Geen sirenes of drukte op andere boten want dat de Sixhaven vol is, is een bekend fenomeen. Sixhaven staat overigens genoemd in een watersportblad ( welke ben ik vergeten 😳) als gezelligste haven van Nederland.

Vandaag hebben we het museum bezocht dat over Amsterdam gaat. In de Kalverstraat  sla je tussen 2 winkels een klein steegje in en dan door de mooie poort kom je in het voormalige Burgerweeshuis met een hele stille binnenplaats wat nu het museum restaurant is.  Het museum is modern en wij vonden het interessant om met audiotour, veel te weten te komen over het ontstaan en de ontwikkeling van Amsterdam.  Daarnaast was er een tentoonstelling over 50 jaar Paradiso, de poptempel van Amsterdam ( Nederland misschien) met verhalen verteld door Huub van der Lubbe, loop je langs de muziek en posters en verhalen. Echt leuk.  Ik ben er zelf  “vroeger” geweest maar ik heb geen idee meer wie er destijds optrad!  Daarna liepen we door de (gratis) expositie  “de mooie stad”.  Een expositie samengesteld door de overleden burgervader Eberhard van der Laan. Een expositie over de mensen en wat Amsterdam en de burgers bindt. Mooi hoor!

Na een lekker lunch in de restauranttuin vinden we dat we genoeg hebben gezien voor vandaag. We wandelen door de stad, kopen een waterkaart voor onze vervolgtocht bij de vernieuwde boekhandel Scheltema op Rokin. Een walhalla voor boekenliefhebbers.

’s Avonds eten we gezellig bij onze vrienden. We wilden met de NoordZuidlijn daarheen maar dan zouden we te laat komen dus bewaren we die tocht nog.

Het was laat toen we weer thuis waren. Leuk om toen nog even een videogesprek te hebben met Renée die aan de andere kant van de wereld zit te genieten.

Morgen.....Amsterdam of toch weg..... we beslissen dat zaterdagochtend.

1. Annelies:
    18 augustus 2018
    Heerlijk zo'n cultureel slenterdagje in de stad.
    Zo krijg ik op een makkelijke manier Amsterdamse tips voorgeschoteld.
    Ik zou er lekker nog een dagje aan vast plakken!
  2. Conny:
    Doen we ook 😋😀