6. Met de wind op de kop naar Amsterdam

16 augustus 2018 - Amsterdam, Nederland

Gisterenavond hebben we lekker gegeten in ‘De oude haven’.  Na een dag in de wind varen! waren we best rozig ( ik vooral 😉) Dus na een lekker etentje en wijntje was het niet laat geworden 😴.  We lagen met de boot helemaal in het begin van de haven, als enige, dus was het doodstil. Daar houden we van☺️

Vanochtend scheen de zon uitbundig, maar tegen toen we wegvoeren, was er een dik wolkendek dat niet meer is weggegaan. Jammer want we varen naar Amsterdam en dan hebben we een behoorlijke wind (ZW5) tegen. De korte broek wordt al snel geruild voor de lange.  We varen in de boeienlijn om te  voorkomen dat we last krijgen van de waterplanten die “welig tieren”.  Wolter heeft een app waarop goed te zien is waar de planten groeien.  We varen dus om het eiland Pampus heen naar de Oranjesluizen. Er zit blijkbaar wel iets aan ons roer of schroef want de snelheid is wat minder (1 km snelheid minder) dan normaal. Achteruitslaan helpt wel.  In de  sluis zien we slierten planten drijven .  De waterplanten worden wel weggehaald maar er blijven waarschuwingen van kracht. Ze zijn alleen in het Markermeer en niet in het IJsselmeer ( boven de dijk Enkhuizen/Lelystad).

Het is niet druk in de sluis en ook niet in de Sixhaven. Daar liggen we in een box en geen schepen dwars tussen de boxen in.

De rest van de dag blijven we lui aan boord met een lekker boek/ tijdschriftje. Morgen mag het wel weer wat warmer worden. Die 25 graden die ze hadden voorspeld, hebben we gemist.

Morgen blijven we hier: museum doen, slenteren door Amsterdam en  ‘s avonds een bezoekje aan onze Amsterdamse vrienden. Lekker relaxt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elisabeth:
    17 augustus 2018
    Stel, dat je vast komt te zitten in dat Waterplanten-oerwoud , lig je dan voor Pampus?
    Komt daar die uitdrukking toevallig vandaan? Of is dit wel erg bijdehand gedacht?
  2. Conny:
    18 augustus 2018
    Ik keur dit goed👍😃
  3. Elisabeth:
    18 augustus 2018
    Dan staat het hierbij geboekt zijnde een Feit!👍😀