10. Door het ‘afwateringskanaal’ van Scheemda naar Termunterzijl

21 juli 2018 - Termunterzijl, Nederland

We did it! We hebben enige jaren geleden al menig poging gedaan om deze route te varen. Steeds was er iets in Scheemda:regen, wind, kapotte sluis of brug maar vandaag is het dus gelukt.

Nadat we gebruik hadden gemaakt van het goede sanitair in de haven, gingen we na t ontbijt met de sleutel voor de bruggen en sluizen op (vaar)pad.

De eerste brug wordt direct geopend door een meneer die een sleutel heeft, dus kan ik lekker aan boord blijven. 50 meter verderop is de eerste sluis. Het verval is al iets meer dan 150 cm. Alles werkt prima. De hele route tot aan Termunterzijl werkt prima. De omgeving is mooi: veel korenvelden, suikerbieten in opkomst, verlaten en opgeknapte en verwaarloosde maar vooral hele grote boerderijen.

De brughoogte is minimaal 250 cm. Dat gaat allemaal heel goed. We hebben zelfs ruimte over boven de boot. Waarschijnlijk is het water wat gezakt.

Het bedienen van de bruggen is goed te doen, overal zijn goede af-en opstapsteigertjes. Met m’n goede schipper is het een eitje.

In Termunterzijl gaan we door de sluis en in de buitenhaven liggen. Dat is een getijdenhaven en we konden met laagwater er toch nog invaren.

We zitten in de buurt van het Waddeneiland Borkum ( 5 uur varen) en aan de andere kant van de Dollard ligt Emden. Het lijkt ons leuk om daarheen te varen. Wolter zoekt alle nautische wetenswaardigheden uit. Het is goed om te doen. Echter, omdat we niet van plan waren om in het buitenland te gaan varen, hebben we de verzekering van de boot aangepast naar het vaargebied ‘Nederland’. Borkum en Emden valt daar buiten.   Dus dan bewaren we het voor een andere keer.

Termunterzijl is verder niets bijzonders,  In de boekjes lees je over vis eten maar het is vooral veel cafetaria en 1 exclusief hotel/restaurant.

We kijken vanaf de dijk over het wad en zien dan heel vlakbij een zeehondje lekker zwemmen! Het is mooi hier, zo aan het buitenwater!

1. Annelies:
    22 juli 2018
    Toch wel leuk dat het nu gelukt is! Niet druk daar: veel mensen durven het waarschijnlijk toch niet aan?
  2. Elisabeth:
    23 juli 2018
    Goede schipper , goede scheepsjongen : puike bemanning!
    Heel andere wereld toch, vanaf het water....