11. Op- en afstappen voor bruggetjes en sluizen.

22 juli 2018 - Termunterzijl, Nederland

Vanochtend vertrokken we 3 uur na hoogwater uit Termunterzijl om een klein stukje over de Dollard te varen naar Delfzijl. Dat industriegebied wordt gekenmerkt door  veel windmolens op de dijken. We blijven ver van de vaargeul waar de grote zeeschepen varen omdat we dan ook de kortste weg kunnen nemen en het diep genoeg is voor ons.

Door de sluis gaan we met nog 1ander platbodemzeilbootje. Via het Eemskanaal varen we naar de Groevesluis om op het Damsterdiep te komen. De Groevesluis ligt helemaal vol met kroos. Je kunt er een dikke plak van wel 10cm uitscheppen. Een man in een laag bootje, doet dat om het te laten zien.

Het is rustig op het Damsterdiep. We moeten zelf alles bedienen. Het werkt goed als je je aan de volgorde houdt. 2 Behulpzame jongens wilden helpen maar daardoor liep de volgorde niet goed en ging de brug niet open.

We hadden bijna terug gemoeten omdat er een brug heel laag was < 2.40. Ons stuur schaafde met de bovenkant tegen de brug. Het kon net! De kaart gaf 2.60 aan. Dat klopte echt niet. Daarna hadden we nog 2 bruggen die maar net konden. Gelukkig maar anders hadden we het hele stuk terug gemoeten.

Het varen door het aardbevingsgebied was mooi. Prachtige huizen aan de kant. Ook veel nieuwbouw. We zien opgevallend genoeg , weinig gevolgen van de aardbevingen. Wel een paar gerepareerde scheuren maar niet veel en helemaal geen gestutte huizen. Waarschijnlijk zijn die  niet aan het Damsterdiep!  We proberen een mooie aanlegplaats te vinden maar die zijn er niet. De steigers die er zijn, zijn voor max. 6 mtr boten maar je durft er niet op te stappen! Het ziet er nogal onbetrouwbaar uit. Doorzakken doen we liever in de kroeg ;). Damsterdiep was verder een mooie tocht!

Als we om 18 uur de Groningse Oosterhaven binnenvaren, hebben we 42 km achter de rug.

Renée wipt even aan met Inge voor een koffie. Na t eten gaan we met Ben en Wilma op t terras van t Havencafé, Ben’s oudejaarsavond vieren en om 00:00 uur inluiden. Gefeliciteerd!

We blijven een dagje liggen!

1. Elisabeth:
    23 juli 2018
    Spannend, hoor: pastut wel of pastut niet?!
    En mooie foto, die laatste.