2. Naar Lauwersoog

13 juli 2018 - Lauwersoog, Nederland

Ondanks dat het vandaag een grijze dag was, hadden we een rustige vaartocht, rustig in de zin van ‘ beschut’. Langs Drachten, wat een troosteloze omgeving is, door de kleien watertjes en gehuchten in Noord Friesland komen we dan in de middag op Lauwersmeer. Het aantal recreatieboten neemt allengs af. Dat vinden we prima, als einzelgängers zijnde.  Op het Lauwersmeer is het fris met de Noorderwind pal tegen. Zo tegen 18 uur varen we door de sluis bij het Lauwersmeer en komen we op de Waddenzee. We slaan direct rechtsaf ( stuurboord uit😜) naar de passantenhaven. Het is laagwater. Er staat maar 1 meter onder de kiel! Dat merken een paar zeilbootjes naast ons.  Morgen om 12 uur is het hoogwater en kunnen we oversteken. Inprincipe duurt de overtocht 1 uur maar als per ongeluk uit de geul gaan, zal het minstens 6uur langer duren!

We betalen het liggeld in de automaat. Je hebt hier ook een Sep-kaart nodig voor de faciliteiten. Sep-kaarten hebben we in maten en soorten omdat we een paar jaar geleden bij iedere haven een nieuwe kochten, terwijl je ze dus overal kunt opladen en gebruiken.

We drinken op het terras van het restaurant een drankje met uitzicht op de vele visserskotters en ....... op Schiermonnikoog. Dat ligt op “oogafstand” van ons.

Morgen om half 11 varen. We hebben de zon erbij besteld.

1. Annelies:
    14 juli 2018
    Goede overtocht gewenst, boters!
    Hoop straks foto's te zien met strakblauwe luchten.