Naar 5 meter onder N.A.P.

16 mei 2019 - Marknesse, Nederland

Omdat we deze ronde zoveel mogelijk met de wind mee willen varen, gaan we naar de NoordOostpolder. Dat doen we met tussenstop in Genemuiden. Vlak voor de kabelpont slaan we bakboord uit, de haven van Genemuiden. Het is een grote havenkom met veel plaats voor kleine bootjes en een mooie kade voor motorboten. Ooit lagen hier vooral de vissersboten. Ter herinnering aan die tijd hangen er nog netten te “drogen”.  We leggen aan en lopen een rondje om de kerk. Er staat een wegbewijzeringsbordje naar het historische centrum. Dat blijkt wat overdreven te zijn want het is een heel klein dorpje met wat rommelige structuur en wat oude pandjes. Met historisch word je een beetje op t verkeerde been gezet vinden wij of we hebben t gewoon niet gevonden!  Terug in de haven lunchen we en daarna gaan we verder.

In de haven willen we even watertanken. Een mooie uitnodigende plaats maar op de kraan zit geen kraansleutel. Hoe krijg je dan de kraan open? Wij zijn niet van die mensen die een kraansleutel aan hun sleutelbos hebben hangen! We vinden een andere kraan, maar daar passen alle tussenstukken van de tuinslang niet op! Weer terug naar de sleutelloze kraan. We krijgen de kraan open met een ringsleutel uit de gereedschapskist 💪. We tanken de boot weer vol en vertrekken dan met de wind in de ‘zijrug’ 😉  Af en toe komt de zon erbij is het lekker varen. We varen naar de Voorstersluis om de NOpolder in te kunnen. Van te voren kun je aanmelden (telefonisch) via een keuzemenu. Dat doen we   Maar we zijn er sneller en drukken dan gewoon op de meldknop bij de sluis. Dat werkt ook.  We zakken 4,5 meter naar beneden de NO polder in. Als we de sluis uitvaren waan je je in Frankrijk: Canal des Ardennes: Mooi bos op beide oevers.

We varen door de laatste sluis van vandaag Marknesse binnen: nog eens 1,2 meter zakken. Bijzonder idee om onder zeeniveau te varen.

Marknesse hebben we bekeken: een centraal plein met een paar winkels, pizzeria’s (noemen ze hier pizzaria😊 op de gevel). Misschien is het wel een leuke plaats om al fietsend de NO polder te verkennen. Zou kunnen......🤔

Tot morgen!