Dag 11: van Gouda naar Montfoort

2 juli 2019 - Montfoort, Nederland

We pakken de vaardraad weer op. In de afgelopen dagen hebben we flink “ge-socialised”: oppassen bij onze 3 kleine/grote vriendjes, daarna in Gouda een aantal van onze  oude contacten aangehaald! Heel gezellig. Grappig hoe je dan als toerist door je oude woonplaats kunt lopen en je verbazen over wat er wel dan wel niet veranderd is.  Zondagavond hebben we op de Markt nog een stukje Gouds Bluesfestival meegepikt! Gezellige boel daar.

In Gouda was in de Gouwekerk een tentoonstelling Bible Art met kunstwerken ( schilderijen en lithografieën)  van o.a Salvador Dali en Chagal. Dat wilden we toch graag zien. Vanochtend hadden we daar dus pas tijd voor 😜. Het was Interessant! En vandaag met de AH op loopafstand (500meter) konden we de bootvoorraad aanvullen.

Wij vonden overigens wel dat de havenvoorzieningen achteruit zijn gegaan  je kunt nergens je afval kwijt, in de Turfsingel doen van de 4 elektriciteitskastjes het 3 niet. Gelukkig kwam , de door Wolter zelfgemaakte splitter-stopcontact, goed van pas. Zo konden we met een paar boten in 1 stopcontact!  Aan de steigers van de Kattensingel was er wel prima stroom en water. Voor 200 ligplaatsen zijn 3 douches op 1plaats: niet zo gastvrij. Gelukkig zijn we selfsupporting!

Om 12 uur gooien we los. Lekker weer varen! Mooi weer🌞 en zo’n 22 graden. Bij de Mallegatsluis gaan we de Hollandse IJssel op richting Montfoort. De schutting gaat heel vlot. Door de mooie en smalle, oude Waaiersluis, gaat ook vlot en dan varen we langs al die mooie oude dorpjes’: Haastrecht, Hekendorp, Oudewater en we meren af in Montfoort. Daar waren we nog nooit gestopt. In het kanaal na de brug zijn ligplaatsen naast een wandelpad. Daar liggen heel wat boten maar er is voor ons ook een plekje.   We wandelen nog Montfoort in. Smalle straatjes waar de auto’s en fietsers gewoon doorheen rijden. Aardig dorpje, niet heel bijzonder. Het kasteel van Montfoort 👻laten we over aan de ridders en de jonkvrouwen.  ⚔️

De Hollandse IJssel is echt een aanrader: een mooie slingerende rivier met weidse uitzichten, mooie luchten en leuke dorpjes om doorheen te varen. Weinig recreatievaart onderweg.   De bruggen worden vlot bediend. Soms zijn wij te ongeduldig: dan willen we op een knopje drukken, dat op sloephoogte zit, (dan hang ik zowat op m’n kop) en dan geeft de brugwachter (op afstand) groen licht. Voortaan rustig wachten haha, even onthaasten hoor!  😅

Morgen richting Vreeswijk!

1. Annelies:
    2 juli 2019
    Vreeswijk, wat leuk! Wel even aanleggen in de Oude Sluis, hè.
    En dan het 'Kippebruggetje' over en door het 'Pis maar raak steegje' lopen! Ennuh.....ha ha, ik word helemaal lyrisch!! Veel plezier gewenst en doe Vreeswijk de groeten!
  2. Ben:
    2 juli 2019
    We wilden jullie al als vermist opgeven.
  3. Renée:
    3 juli 2019