Dag 15:naar ‘ s Hertogenbosch

6 juli 2019 - Den Bosch, Nederland

T was een mooie plekje in de haven van Tiel. Wij konden zo op de  voorbijvarende schepen kijken en we hadden er haast geen deining van. Vanochtend eerst naar de Jumbo waar we met 10 minuten lopen waren. Het was een warm begin van de dag! Gelukkig gaan we lekker varen. We gaan de Waal verder stroomafwaarts, ruim 5 km stroom mee. Het is zaterdag en dan toch minder druk. De vaargeulen voor de “sport” , dat zijn wij, hè 💪, vermijden we, op advies van de havenmeester omdat ze ook slecht zijn aangegeven en soms zijn afgesloten. We hebben ze ook niet nodig want we hebben genoeg ruimte. Bovendien hebben we ons gemeld bij de verkeerspost Tiel en dat horen we ook als ze berichten doorgeven op de marifoon. Veilig gevoel! We moeten oversteken naar het verbindingskanaal door de sluis st. Andries. Daar wachten we even en mogen we aansluiten op de beroepsvaart.

Als we uit de sluis komen, komen we op een prachtige, rustige rivier terecht: de Maas. Daar zijn wel weer van die snelle waterscooters, zo van “Met mijn toetoetoeter op mijn waterscooter, toetoetoeter ik naar jou 💛🎶😉 Inmiddels wordt het wat bewolkter en waait het lekker uit t westen (3) maar tuffen we stroomafwaarts naar Den Bosch. We hadden al gelezen op http://www.vaarweginformatie.nl dat de sluis bij Engelen eens in de 2 uur draait vanwege de lage waterstand. Wij komen aan om 15:15u. en wachten tot 17:00 uur om te mogen schutten. Daarna moeten we nog door een industrieachtig gebied varen om in de binnenstad van Den Bosch te kunnen afmeren. Het is druk dus we gaan langszij. Net op dat moment begint het (voor t eerst deze vakantie) te regenen. Pfff😅. Mazzel dat we er zijn.

Morgen blijven we liggen en maandag gaan we stipt 11 uur door de sluis van de Zuid-Willemsvaart, dwars door de stad. Deze vaarweg is slechts beperkt geopend: ma/woe/vr om 11uur. Alternatief is Ca. 20 km omvaren via de Empelsluis en Maximakanaal. Vinden we minder leuk.

Maar eerst morgen een Bosse bol scoren🙈 en we gaan natuurlijk ook nog van de stad genieten🖼☕️🍻🍷

1. Elisabeth:
    7 juli 2019
    Hebben jullie de meest echte Bossche bol van Jan de Groot gegeten?