Dag 14:naar Tiel

5 juli 2019 - Tiel, Nederland

Gisteren een dagje in Vreeswijk en Jutphaas (Nieuwegein) doorgebracht samen met Maurits en kleine vriend Bodhi. We zijn met de fiets naar Park Oudegein gegaan. Daar kun je leuk wandelen en lunchen bij Jack’s Grill. Rondje oude herinneringen gedaan op het fietsje en einde middag terug in haven waar het zowaar aardig vol was gelopen.

Vanochtend na t ontbijt tanken we de watertanks vol en gaan we door de Koninginnesluis de Lek op.  Vandaag hebben we met alle sluizen mazzel: direct invaren! Niet dat we haast hebben hoor😋 maar wel makkelijk. Bij Hagestein was nog een grappig gesprekje op de marifoon in plat Utrechts : vrachtschip bedankt dat hij er nog bij kon. Sluis antwoordt: “Geen probleem hoor, nu is mijn kolkie lekker vol joh!”  😂Je Had er bij moeten zijn!😉

In een andere sluis, vol met grote vrachtschepen, leggen we aan. Dan komt er nog een jachtje die makkelijk achter ons kan aanleggen. Toch willen ze heel graag ( niet bepaald vriendelijk gevraagd) dat we naar voren gaan. Hij ligt ondertussen zowat met z’n boeg op ons achterdek. Even duwtje terug maar vooruit, we gooien los en schuiven 10 meter naar voren. Wij druk in de weer met touwtjes los en touwtjes weer vast en wat blijkt: dat jachtje blijft gewoon liggen. Je hebt vreemde watervogels, hoor!

Het varen vandaag was weer heerlijk! Lekker windje achter en zon overal. Van de Lek af, A’dam-Rijnkanaal op en dan een klein stukje Waal om af te slaan naar Tiel. We hebben prachtig uitzicht (foto) op de voorbijvarende vrachtschepen. Alles is aanwezig in de haven, prima dus.

We lopen nog even Tiel centrum in. Veel horeca, winkels zoals overal. Niet heel bijzonder dus. Wel het museum van Flipje het fruitbaasje uit Tiel ( de Betuwe). We doen den kort rondje door dit deel van het streekmuseum. Leuk om te zien.

Verder heeft Tiel niet veel te  bieden.  Morgenochtend even boodschappen doen en dan weer verder. We willen door de St. Andriessluis van de Waal doorsteken naar de Bergsche Maas. Hopelijk lukt dat omdat de sluis  deze week wat storingen had. Nu werkt die weer! We gaan t allemaal meemaken.

We kwamen nog 2 leuke sloepnamen tegen: “cup a sloep” en “ouwe sloeperd” 😂😂 te leuk om voor onszelf te houden 😜

1. Annelies:
    6 juli 2019
    En alweer een bekend stukje voor ons! Eerst Vreeswijk en nu de Bommelerwaard/land van Maas en Waal. Jullie willen ons zeker een gevoel van heimwee bezorgen, hè. Lukt lekker niet!😜
  2. Renée:
    8 juli 2019
    Hahaha wat leuk! Wel humor daar! Behalve die idiots dan hihi.